Politik

Varning för USA-resenärer, allt fler helvetesflygningar över Atlanten

Efter att ha flugit över Atlanten i decennier utan minsta problem, någonsin, så har jag plötsligt fått vara med om ett antal rent skräckinjagande flygningar. Ja inte själva flygningarna, ingen turbulens, inget bråk ombord, inget sånt. Istället handlar det om flygningar där man plötsligt lämnas vind för våg på en flygplats i 12 timmar, eller på ett plan på startbanan i fyra timmar, utan någon som helst information, utan någon som helst hjälp, och där ingen är ansvarig utan alla pekar på alla.

En orsak är att flygbolagen och flygplatserna helt enkelt inte har brytt sig om att innovera och modernisera. När jag flyger från San Francisco till Arlanda t.ex. så tvingas jag visa mitt pass fyra-fem gånger och få mitt bagage kontrollerat flera gånger, trots att det med modern databasteknologi skulle räcka med en gång.

Och varför kan flygplatser som Chicagos O’Hare inte sätta upp enkla skyltar som visar vägen till den internationella terminalen? Hus sjutton svårt är det? O’Hares internationella terminal är Terminal 5 men istället måste man leta efter ett en skylt med ett pyttelitet “E” för att hitta dit. “E”???? varför har man två olika namn på samma terminal?

Dålig information och föråldrad teknologi. På min biljett tillbaks till USA står det att jag ska flyga med United Airlines men att flighten “sköts av SAS”. Varför ge mig namnet på två flygbolag? Jag vill veta vilket flygbolag jag ska flyga med, hur ni hanterar det sins emellan är jag helt ointresserad av. Så eftersom det står United på biljetten med flightnummer och allt så ställer jag mig i kö till United och efter en halvtimme får jag reda på att jag ska checka in och flyga med SAS!!!!

Allt verkar vara gjort för att åsamka passagerarna så mycket stress som möjligt. Den enda passkontrollen efter den andra, luftkonditionering, nej men varför ska vi ha det? Gigantiska köer i USA eller kortkorta köer i Tyskland med passkontrollanter som tar fem minuter eller mer för att stämpla ett pass. Och varför stämplar man fortfarande pass??? Är det någon som är så gammal att dom kan dra sig till minnes när man stämplade biblioteksböcker???

Gary Shteyngart, känd rysk-amerikansk författare, skriver i New York Times om sin erfarenhet av ännu en helvetesflygning över Atlanten: A Trans-Atlantic Trip Turns Kafkaesque

You, American Airlines, should no longer be flying across the Atlantic. You do not have the know-how. You do not have the equipment. And your employees have clearly lost interest in the endeavor. Like the country whose name graces the hulls of your flying ships, you are exhausted and shorn of purpose. You need to stop.

Flight 121 from Paris to New York began on a clear autumn afternoon. It ended over 30 hours later. For those of us without miles, it is probably still going.

Förr i tiden fick man några kronor för att köpa sig en macka om planet var rejält försenat. Glöm det, glöm människor man kan tala med, glöm allting. När planet du ska ta på Frankfurts flygplats eller på JFK är försenat eller har ställts in så är det ditt problem, inte flygbolagets eller flygplatsens. Det är djungelns lag som gäller. Du kan bli fast där i 12, 20 timmar eller mer. Information, får du information så är den felaktig, gatunumret förändras var femte minut, det finns ingen att prata med, du befinner dig mitt i en gigantisk häxkittel och du inser plötsligt att här kan du mycket väl komma att dö utan att någon kommer att bry sig.

Enkla förbättringar: Jag landar på Frankfurt med SAS och en flygvärdinna går rund med en papperslapp med “connecting flights”. Hon vet inget om San Francisco, men SAS vet att jag ska dit för jag har checkat in hos dom. Så varför inte skicka den informationen till planet eftersom dom redan har den? Och går man verkligen omkring med papperslappar på SAS idag?

Så är det att flyga idag, och det kommer inte att bli bättre.

Pressklipp:

Ekot,SvD – Senaste nytt

[tags]Flyg, Flyg problem, SAS, American Airlines [/tags]

One thought on “Varning för USA-resenärer, allt fler helvetesflygningar över Atlanten

Comments are closed.