Politik

Kvinnor, amning och den amerikanska konsumentkulturen

Den amerikanska konsumentkulturen är världens kanske mest framgångsrika. Den sätter konsumenten i centrum, med mördande reklam, och får amerikanerna att konsumera tills dom stupar. Och så länge som amerikanerna fortsätter att konsumera så fungerar samhället. Även om själva konsumtionen kanske inte alltid är bra för konsumenterna. En av orsakerna till den amerikanska fetmaepidemin är känd, den hårdsockrade och hårdsaltade amerikanska maten kopplad till amerikanernas stillasittande livsstil.

Företagen börjar tidigt med fria exemplar, bl.a. av flaskmat till nyblivna mammor, för att få dom att sluta amma och börja betala för något de redan har i kroppen.

Pam Belluck skriver i New York Times om en ny rörelse som vill stoppa barnmatsföretagens försök att få nyblivna mammor från att sluta amma: Hospitals Ditch Formula Samples to Promote Breast-Feeding

For years, virtually every new mother has been sent home from the hospital with a gift bag full of free product samples, including infant formula.

Now health authorities and breast-feeding advocates are leading a nationwide effort to ban formula samples, which often come in stylish bags with formula company logos. Health experts say they can sway women away from breast-feeding.

As of 2011, nearly half of about 2,600 hospitals in a survey by the Centers for Disease Control and Prevention had stopped giving formula samples to breast-feeding mothers, up from a quarter in 2007. The survey did not ask about distributing samples to non-nursing mothers.

Recently, 24 hospitals in Oklahoma agreed to a ban, and Massachusetts became the second state, after Rhode Island, in which all hospitals halted free samples. In New York City, Mayor Michael R. Bloomberg started the “Latch On NYC” campaign, urging hospitals to stop giveaways and monitor formula like other medical supplies, stored in locked cabinets and accounted for when mothers have medical needs or request it; 28 of 40 hospitals have agreed.

För några år sen blev ett antal ammande mammor eskorterade från amerikanska flygplan för att de störde ordningen. Vem vet, om den här rörelsen för fler mammor i USA att börja amma igen så kanske man får inrätta speciella säten för dom på planen, eller kanske få dom att bära burka? Allt i sedlighetens namn.

Men det här ‘r en del i en bredare rörelse för en hälsosammare livsstil i USA. Man vill försöka stoppa hamburgerkedjorna från att sälja billiga hamburgare till skolbarnen direkt i skolorna, och även få skolbarn att börja gympa.

Med USA på väg mot en hälsokatastrof med en diabetesepidemi av rent groteska proportioner så är det verkligen hög tid.

Pressklipp:

Computer Sweden 20 senaste nyhet,Computer Sweden 20 senaste nyhet, Nyheter – Nyheter, Ekot, Ekot, SvD – Senaste nytt, SvD – Startsidan, Helsingborgs Dagblad: Nyheter

[tags]Kvinnor, amning, spädarn i USA, amning i USA[/tags]

One thought on “Kvinnor, amning och den amerikanska konsumentkulturen

Comments are closed.