Politik

Programmering och inte datorundervisning i skolorna, vad Sverige kan lära av USA och Storbritannien

När datorn kom till skolan på 1980 och 90-talet så var det ingen vuxen, vare sig på skolverket eller i kommuner och landsting, som hade minsta aning om vad man skulle göra med den här konstiga grejen som mest såg ut som en skrivmaskin med en teve ovanpå.

Efter ett tag kom man på att ja visst ja, man kunde lära eleverna hur man använder Microsoft Office så att dom kunde få sekreterarkunskaper mens de gick i skolan. Ungefär som dom skrivmaskinskurser som gavs till svenska flickor inpå 1950-talet.

I sin nya form kallades det här för ICT,Information and communications technology, och är helt och totalt värdelöst, men det är tragiskt nog fortfarande den linje som gäller över stora delar av Sverige och Europa, inte minst i England.

Samtidigt har dataexperter världen över försökt få myndigheterna att förstå hur viktigt det är att lära barn att programmera datorer, inte bara använda färdigprogrammerade program, något som den amerikanske sydafrikan-födde dataexpertern Seymour A. Papert beskrev i sin bok Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas redan 1980.

Problemet har varit att det har varit som att tala till döva öron. Ingen har lyssnat.

Fram till nu, för som Natasha Lomas skriver på teknikbloggen TechCrunch: Facebook, Microsoft Helping U.K. Government Select And Train A New Generation Of Computer Science Teachers

Computer science teaching in U.K. schools has been broken for years, having a soft focus on ICT teaching — i.e. showing kids how to use computer software — rather than teaching them how to use computers to create software.

As well as working with Microsoft, the government is getting help from Facebook, IBM, BT and other companies for the new Computer Science Initial Teacher Training course — which replaces the current Information and Communications Technology courses (which have now lost their government funding). Facebook, Microsoft et al have also been involved in helping draw up a document that sets out minimum requirements for subject knowledge for budding computer science teachers applying to the new training course.

Eftersom datorprogrammerare är en bristvara världen över och tiotusentals svenska ungdomar skulle kunna ha högavlönade jobb istället för att gå arbetslösa, så är det här en renodlad katastrof för det svenska samhället.

Datorprogrammering handlar om logiskt och inte minst abstrakt tänkande och är alltså nyttigt för alla barn, även för dom som aldrig blir datorprogrammerare. Det är helt enkelt något som dagens människor måste kunna, precis som vi måste kunna matte och nu också statistik.

Vi får hoppas att när regeringens partikamrater i England nu satsar på programmering i skolorna så kanske även den svenska regeringen kan börja tänka i nya banor.

Pressklipp:

NyTeknik – Senaste nytt,
Computer Sweden 20 senaste nyhet, Nyheter – Nyheter, Nyheter – Nyheter, SvD – Senaste nytt

[tags] Datorer i skolorna, Datorer och skolan, Datorer i Skolan[/tags]

5 thoughts on “Programmering och inte datorundervisning i skolorna, vad Sverige kan lära av USA och Storbritannien

  1. Lennart

    Sedan du skrev ditt inlägg, har det hänt en del i UK, och det verkar som några andra länder i Europa också funderar på att undervisa programmering i grundskolan. Skall bli spännande att se vad man väljer tat göra i Sverige. Jag har forskat en del på hur programmering infördes i svenska gymnasieskolan. Jag har därför inget större hopp om att Skolverket kommer att göra så mycket åt saken, om inte incitamentet kommer fr regeringen och/eller industrin.

    Vad tror du?

    Hälsningar
    Din namne

    1. Lennart

      Hej Lennart: Ja det har verkligen hänt en hel del på IT-området i Storbritannien på sistone. Inte minst kanske för att brittiska ARM nu spelar en nyckelroll på den globala mobilmarknaden och att Raspberry Pi har blivit en dundersuccé världen över.

      Kommer skolmyndigheterna i Sverige att inse vikten av att lära barn programmera? Jag vet att enskilda lärare redan har tagit initiativ åt det hållet, men om också skolverket kommer att göra det vet jag i sanningens namn inte. Vilket vore djupt tragiskt med tanke på att IT-området kommer att bli framtidens ekonomiska drivmotor.

      Kanske någon som är mer insatt i svenska förhållanden har några insikter?

  2. Johannes Westlund

    Vilket ypperligt förslag! Jag tänker också lyfta in aspekten att industrin älskar Excell. Inte minst för att man genom små script i vba väldigt enkelt kan åstadkomma otroligt mycket. Industrin älskar ju att dumpa data ner i excellblad och så ska datan behandlas = programmering. Det är uppgifter som man kan behöva göra nästan oavsett vad man jobbar med inom industrin. Så förutom alla positiva aspekter du tar upp så är det ännu en. Säga vad man vill om Microsoft och Excell sen, men just den programvaran används som någon slags allround-lösning åtminstone i hela den pdm-orienterade industrin. Vet inte hur det är med lean-världen. Men sannolikt där också. Och den medger snabb och enkel men kraftfull scripting.

    1. Lennart

      Johannes: Utmärkt påpekat och jag håller helt med dig. Om jag skulle börja undervisa i programmering så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att böra med Excel.

  3. Bosse

    I sin nya form kallades det här för ICT,Information and communications technology, och är helt och totalt värdelöst

    Lennart: Haha något hårt uttryckt kanske men i princip håller jag med dig. För ett antal år sedan tänkte jag skaffa mig en s.k. “European Computer Driving Licence” (ECDL) eller på svenska “Det europeiska datakörkortet”. Jag lade snabbt ner projektet eftersom det till stor del gick ut på att känna till vad de olika knapparna i verktygsfälten på MS Office-program betydde och användes till. Tämligen värdelöst enligt mig eftersom man relativt snabbt själv kan räkna ut hur man använder den ena eller andra funktionen om man inte redan vet det. Det måste vara en Microsoft-lobbyist som konstruerat hela certifieringsprogrammet och jag tänkte i mitt stilla sinne att det förmodligen är sånt här som barn och ungdomar tvingas sitta och traggla med istället för att lära sig programmering och annat väsentligt som får dem att förstå hur en dator egentligen fungerar.

Comments are closed.