Politik

Hatchery, samjobba, coworking och startupkulturen i SoMa-distriktet i San Francisco

Klicka på bilden.

Startupkulturen i SoMa-distriktet i södra San Fransicso har på några korta år förändrat hela Silicon Valley. Orsaken är enkel: den öppna kodrörelsen, den mobila webben, datormolnen och Web 2.0-teknologin har gjort det möjligt för en handfull IT-ingenjörer och entreprenörer att starta eget med minimala investeringar.

Dagens Silicon Valley byggdes upp på 80 och 90-talen när varje IT-företagen med ambitioner hade sin egen datorhall som var stor som ett stålverk och en parkeringsplats som var stor som halva Småland.

Den tidens IT-ingenjörer var äldre än dagens, eftersom dom började studera programmering senare, och de ville inget hellre än ett lugnt liv i en liten villa vid en liten trädkantad gata i Cupertino eller Sunnyvale med fru och barn.

Det var ungefär lika spännande som att bo i ute på vischan i Södermanland på 1950-talet. Jag menar tala om ett tråkigt liv.

Dagens unga IT-ingenjörer är alltså många år yngre än man var då, och de vill fan inte bo ute nånstans på vischan utan i stan. Och heller inte i San Jose, Silicon Valleys absolut tråkigaste stad, utan i San Francisco.

Vilket alltså är orsaken till att SoMa-distriket i San Francisco, stadens SoFO-distrikt för att tala Stockholmska, nu växer så det knakar och WiFi-bussarna går i skytteltrafik fram och tillbaks mellan San Francisco och Silicon Valley.

Och när man har vuxit ifrån garaget eller sovrummet så flyttar många startupföretag in i en s.k. coworking-etablissemang. Som helt enkelt är en kontorsbyggnad för startupföretag, som Hatchery ovan.

Så vad kostar det att hyra in sig på the Hatchery i San Francisco? Ja ett enkelt skrivbord, ja dom har fotfarande skrivbord, kostar $575-$625/månad, och ett kontorsrum med 2-6 skrivbord kostar $1500-4000/månad.

För det priser får man sen bredband och tillgång till konferensrum. Plus möjligheten att mingla med några av de 75 startupföretagen med 200 anställda som jobbar här.

Vilket ger en bra bild av hur en liten del av startupscenen i SoMa ser ut. Alltså småföretag med i snitt 2.5 anställda och nog med risktapital eller eget sparkapital för att ha råd att betala säg $1750 i månaden i hyra för två personer.

Till det kommer givetvis några servrar i datormolnen, säg $40 000 för två pers för hela operationen, utom mat och husrum givetvis.

För det kan man alltså starta ett rätt fint litet företag som skriver mobila appar eller molnbaserade lösningar. Sen med en person till, vilket för oss upp i $2000 i månaden i hyra och totalt säg $50 000 per år så kan man knåpa ihop ett företag som kan få en viss profil i San Francisco med omnejd.

Det var precis så som det inte helt okända Instagram började, Och om man jobbar på som bara den och struntar i att klämdagar och semester så kan man inom två år sen om man har tur sälja företaget för några miljoner, eller t.o.m. hundratals miljoner. Allt beror på.

Men de flesta av de här företagen är rätt trista om sanningen ska fram. Smarta människor, men inte mycket nytänkande. För det mesta är det oändliga variationer på redan kända teman.

Om det är någon som vet vad det kostar att starta eget i Sverige så vore det intressant att veta.

[tags]Hatchery, samjobba, coworking, Startupkulturen i SoMa-distriktet i San Francisco [/tags]

Axplock från den nordiska pressen:

: Ny Teknik Ny Teknik

5 thoughts on “Hatchery, samjobba, coworking och startupkulturen i SoMa-distriktet i San Francisco

  1. roger

    Lennart: Har länge varit nyfiken på hur många unika besökare du har per dag på bloggen, är det något du vill delge?
    Har dessutom alltid förvånats över att du inte har “bättre reklam”. Googles länkenheter suger ju, så dem kan du väl nästan lika gärna plocka bort? Jag skulle ersatt den med en centrerad 468×60 adsense textannons, Kanske även en leaderboard till höger. Skulle inte förstöra bloggen nämnvärt men ändå bringa in ngn tusenlapp/månad till dig?

    På mina sidor snittar jag ctr på ca 5% o något över 2kr klick. Om du fick samma ctr på dina 1000 besökare (?) per dag skulle det iallafall bli en 3k/månaden. För inget extrajobb alls.

    Måste som sagt inte blogga om mode, utan it och amerikansk politik går alldeles utmärkt och tjäna pengar på också :).

  2. Bosse

    Johnny: Ja så är det ju, det har blivit svårare och svårare att ta betalt för mjukvara. Möjligheterna att tjäna stora pengar finns såklart om du är apptillverkare och får till en riktig killer-app som du kan sälja på Android Market och/eller App Store, men chansen satt lyckas är rätt liten i konkurrens med alla de tiotusentals appar som redan finns där.

    Så de flesta satsar på andra affärsmodeller och ofta handlar det om olika nättjänster som kanske finns i en gratisvariant + en premiumvariant som har mer avancerade funktioner och kostar pengar (LinkedIn t.ex.) Andra tjänster satsar helt och hållet på reklamfinansiering. Det mesta handlar om att dra ordentligt med trafik till sajten för att bli intressanta att annonsera på.

    Något som också är rätt vanligt är att försöka slå sig in i Affiliate-branschen där man länkar till diverse e-butiker och får betalt för avslut som kommer till genom de länkar man har. Är man duktig, jobbar hårt och har känsla för det hela går det med lite tur att tjäna rätt bra på det hela. Här är i alla fall en kille som lyckats bra får man väl säga:
    Så tjänar du miljoner på annonsering som affiliate

    Bästa affärsidén på nätet? Tja du kan ju alltid starta en sajt där du säljer hundralappar för 90 SEK. Innan starten marknadsför du din sajt ordentligt och ser till att du har ordentligt med bandbredd och serverkapacitet. När du väl drar igång det hela kommer du att få en enorm trafik till din sajt vilket gör att alla storföretag är villiga att betala en förmögenhet för att få annonsera på dina sidor. Så trots en i grunden negativ rörelsemarginal i företaget kommer du i slutändan att vara en vinnare pga alla miljoner du håvar in på annonseringen, tro det eller ej. 😉

    1. Lennart

      Bosse: Affiliate-modellen kände jag inte till, tack för det tipset. Ja hur man tjänar pengar på sin produkt är komplicerat. Den modell man kör med här i Silicon Valley är att få säg 100 000 användare på tre månader och visa att man växer. Då får man reklam som gör att man
      kan växa ännu mer. Och då blir även riskkapitalet intresserat. Det gäller att fortsätta växa.

      Kommer man upp i några 100 000 användare så kan man sen bli uppköpt för några miljoner. Och sen startar man över igen.

  3. Johnny

    Ett problem för verksamma i branschen måste vara den stora tillgången på gratis programvara. Om man säljer sitt arbete för 0 kr per program eller 0 kr/timma så kommer man aldrig att tjäna en krona på sitt arbete även om man säljer 100 miljoner program, bättre att åtminstone debitera $1-$10-$100-etc per program och sälja några tusen och tjäna någonting. Microsoft och IBM har ju lyckats sälja kommersiella program för hyfsade belopp och kan man få betalt för programvaran så kan man ju tillverka oändligt antal kopior till ingen kostnad som kan distribueras kostnadsfritt över nätet dygnet runt och då är det ju en suverän business för duktiga programutvecklare.

    1. Lennart

      Johnny: Helt riktigt och det är därför som reklamen har blivit så viktig. Ett bra exempel på den modell som gäller är alla svenska tjejer som modebloggar. Dom bästa drar in avsevärda belopp i reklampengar. Så att få in pengar går, det är bara inte genom ett direkt köp av programvaran.

Comments are closed.