Politik

Ditt startupföretag Silicon Valley, vad krävs, hur stort riskkapital behöver du, hur länge innan du kan sälja ditt företag?

Instagram och Stamped, två framgångsrika startupföretag som jag har skrivit om ger en rätt enhetlig bild av hur man startar eget i Silicon Valley och vilka regler som gäller.

Instagram startades av två personer, Kevin Systrom och Mike Krieger medan Stamped startades av Bart Stein, Robby Stein och Kevin Palms, alltså tre personer. Fler behöver man inte idag, hur konstigt det än kanske kan låta. Men det förutsätter att grundarna både är entreprenörer och kan skriva kod så att det ryker om det.

Kevin Systrom som kände alla från Silicon Valleys främste riskkapitalist Marc Andreessen till Facebooks Mark Zuckerberg, fick $500k i “sädkapital” av Marc Andreessen för att “göra något kul”

Stamped fick hela $1.5M av Mitt Romneys gamla ökända Bain Capital och Google Ventures, överraskande mycket så tidigt, men det fick dom.

Båda teamen skapade liknande produkter, med en komponent i datormolnen och en mobil app. Instagram skrev molnkomponenten i Python och Django och Stamped skrev även dom sin daormolnkomponent i Python, vilket kanske var en orsak till att Google Ventures investerade i dom. (Googles datormoln Google App Engine har länge stött Python-språket)

Så där har vi modellen. Sen efter att ha startat Instagram i mars 2010 så levde Kevin Systrom och Mike Krieger på sin halvmiljon ända fram till i februari 2011, när man plötsligt fick hela sju miljoner dollar i s.k. Series A round, som är avsedd att låta startupföretaget börja växa, med tanke på att antingen kunna sälja företaget eller att så småningom kunna introducera det på börsen.
Med de miljonerna växte man från två anställda till 12.

I april 2012 fick Instagram sen den förbluffande summan av hela $50 miljoner av ett konsortium av riskkapitalister, som alla insåg att etablerade företag var på jakt efter Instagram och ville vara med på ett hörn. Sen bara några veckor senare i samma månad så beslöt sig Facebooks Mark Zuckerberg plötsligt att köpta Instagram för en miljard dollar. Hela köpet gick på en helg.

På två år skrev man alltså ihop en av den mobila webbens mest populära foto-sajt, med en viktig komponent i datormolnen.

Och sen sålde man till Facebook.

Stamped grundades i april 2011, växte till 10 anställda och fick två sädinvesteringar, i april 2011 och juli 2012, båda på 1.5 miljoner, rena småpotatisen. Sen sålde man företaget till Yahoo för någonstans mellan $300 och säg $700 miljoner dollar.

Den sista pyttelilla investeringsrundan bestod av kändisar som Justin Bieber och Ellen Degeneres.

Instagram fortsätter att frodas som en del av Facebook, man har t.o.m. kvar sitt eget varumärke och sin egen webbsajt. Men Stamped var en s.k. aqui-hire, dvs Yahoos VD Marissa Mayer köpte företaget för att lägga ner det och istället utnyttja det sammansvetsade teamen för att skapa nya mobila tjänster åt Yahoo.

Hon hade lätt kunnat köpa in tio mobilutvecklare för säg omkring $200 000 styck i årslön plus aktieoptioner, säg två miljoner plus tjugo miljoner i aktieoptioner, men då hade hon fått personer som inte kände varandra och som kanske inte hade dragit jämt. Så istället för att ta den risken så betalade hon flera hundra miljoner för att få folk som redan hade jobbat som en sammansvetsat team och endast i 16 månader, under en chef hon redan hade jobbat tillsammans med.

Så på någonstans på mellan 16 månader och två år så kan ett litet gäng på två-tre pers som sen växer till omkring tio pers, med omkring tre miljoner (eller mer) i riskkapital skriva ihop en mobil produkt, som alltså är betydligt mer än en app, och sen om man får nog med användare, sälja företaget för några hundra miljoner, eller som i Instagrams fall, för den svindlande summan av en miljard dollar.

I båda fallen hade grundarna goda kontakter bland riskkapitalet och inom IT-industrin. Det är absolut livsviktigt. Har man inte det så måste man gå vägen genom att ansöka till en s.k. inkubator eller accelerator som Y Combinator där man på mellan tre och sex månader kan få de kontakter och det riskkapital man behöver.

Men välsmorda sociala nätverk och givetvis gudabenådade programmerings och entreprenörskunskaper är grunden till framgång i Silicon Valley precis som i Sverige, Shengzhen eller Bangalore.

Svårare är det inte 🙂

Axplock från den nordiska pressen:

Ny Teknik , Ny Teknik , SVT ,Computer Sweden,Computer Sweden

[tags] Starupscenen i Silicon valley, Startupföretag i Siliconb Valley, Silicon Valley Startups, IT i Silicon Valley [/tags]