Politik

Finmaskiga databaser, Big Data, Datormolnen och sociala nätverk vann valet för Obama

I många decennier så hade republikanerna ett stort övertag över demokraterna i den teknologi som används för att identifiera och mobilisera potentiella väljare. Men på några korta år har Obama byggt upp en avancerad databasteknologi som klart slår allt som republikanerna har tillgång till.

Problemet för demokraterna har alltid varit att få folk till valurnorna. Och eftersom omkring 50 miljoner röstberättigade amerikaner inte ens har har brytt sig om att bli upptagna på röstlängderna registrera, så lägger de båda partierna ner stora resurser på att mobilisera väljare.

Tidigare satt hundratals frivilliga i stora kontorslokaler och ringde runt för att övertyga väljarna om att rösta. Det var inte speciellt effektivt eftersom man inte visste mer än namnet på den man talade med. Men med dagens Big Data-teknologier så kan man matcha de frivilla med dom man ringer till, som på videon ovan där en 91:årig krigsveteran och Obama-volontär ringer runt från sitt hem för att få folk att rösta.

Steve Lohr skriver i New York Times om Obamas datormoln-baserade IT-strategi som han utnyttjade för att vinna valet: The Obama Campaign’s Technology Is a Force Multiplier

a real edge for the Obama campaign was in its use of online and mobile technology to support its much-praised ground game, finding potential supporters and urging them to vote, either in person or by phone, according to two senior members of the Obama technology team, Michael Slaby, chief integration and innovation officer for the Obama campaign, and Harper Reed, chief technology officer for the Obama campaign.

A program called “Dashboard,” for example, allowed volunteers to join a local field team and get assignments remotely. The Web application — viewable on smartphones or tablets — showed the location of field workers, neighborhoods to be canvassed, and blocks where help was needed. “It allowed people to join a neighborhood team without ever going to a central office,” said Mr. Slaby.

This time, the Obama campaign’s data center was mainly Amazon Web Services, the leading supplier of cloud services. The campaign’s engineers built about 200 different programs that ran on the Amazon service including Dashboard, the remote calling tool, the campaign Web site, donation processing and data analytics applications.

Med tanke på hur ofta de flesta av oss syns på nätet så är det idag enkelt för politiska organisationer att identifiera potentiella väljare, och sen använda avancerade datoralgoritmer för att matcha sitt politiska budskap till olika målgrupper.

Obama-sidan upptäckte t.ex. att familjer med tonåringar var mer benägna att rösta demokratiskt, och kunde därför snabbt rikta in sina resurser på det demografiska segmentet i Ohio och andra vågmästarstater. Romney-sidan ska ha blivit helt överkrasad när tiotusentals demokratiska väljare plötsligt välde fram i vågmästarstaterna och vann presidentvalet.

Utvecklingen har gått rasande snabbt sen sista presidentvalet för bara fyra år
sen. Det finns inga som helst tecken på att utvecklingen kommer att avta.

Pressklipp:

SVT , Sveriges Radio , Sveriges Radio , Sveriges Radio , SVD Nyheter , H?lsingborgs Dagblad , Hälsingborgs Dagblad

[tags] Elections 2012, Elections 2012, Barack Obama , Mitt Romney, Election Results , Elections 2012, Elections 2012, Video, 2012 Election Results, Obama Election, Presidential Election, US Election, Election 2012, Election 2012 Results, Election Results 2012, Elections, Mitt Romney Election, Mitt Romney Election Results, Mitt Romney Election Results 2012, Obama Election Results, Obama Election Results 2012, Romney Election Results, Romney Election Results 2012, Politics News[/tags]