Politik

IT-teknologin bakom amerikanska presidentkampanjer och Sasha Issenbergs bok The Victory Lab, the Secret Science of Winning Campaigns

Watch Sasha Issenberg on ‘Winning Campaigns’ on PBS. See more from PBS NewsHour.

Sasha Issenberg är känd för sin högintressanta bok The Sushi Economy från 2004 om alla de led och aktörer som ingår i den globala Sushi-marknaden.

Nu är han tillbaks med The Victory Lab, en bok som handlar om hur den allt mer avancerade databaserade teknologin som används av amerikanska presidentkampanjer.

Det här är ett mycket intressant och inte minst komplicerat ämne, som har aktualiserats av datajournalisten Nate Silvers makalösa framgång med att förutspå vinnaren i alla 50 amerikanska delstater i årets presidentval, efter att ha gjort samma sak för fyra år sen, där han missade en stat.

The New Republics Nate Cohn recenserar Sasha Issenbergs bok i The Sabermetricians: The Digital Innovations that Win Campaigns

The most decisive advances come when new sources of data—often from outside politics—are creatively applied to resolve fundamental challenges. The Republican effort to improve their get-out-the-vote operation after the 2000 presidential election is one such example. Geography gives Democrats a fundamental advantage: they are concentrated in cities, which makes door-to-door canvassing highly effective. Republicans, on the other hand, are generally spread thinner across more square miles.

To deal with this disadvantage, Republicans used massive consumer reports amassed by private companies detailing the purchasing behavior of nearly every American, then analyzed these lists to connect consumer behavior to demographics and political beliefs. After matching these results with voter registration lists, they had a distinct list of people to target with a highly specific message. Put differently: your HBO subscription might have led the Bush campaign to send you a flier about tax cuts rather than opposition to gay marriage.

Nu har jag ännu inte läst boken men de utdrag jag har läst har varit litet i flåsigaste laget och inte tekniska nog för mig. Dagens amerikanska presidentval är baserade på avancerad databasteknologi och dataanalys, och det är svårt att göra det ämnet speciellt medryckande, även om resultaten givetvis är oerhört viktiga.

Problemet med Sasha Issenbergs bok är att den är skriven före 2012 års val som introducerade mängder med ny och avancerade teknologier, se längre ner i den här artikeln, som han inte kan beskriva och inte heller få distans till.

Istället för att skriva en sån här allmän bok och dessutom ge ut den strax före valet hade det varit bättre att skriva en bok om hur de båda kampanjorganisationerna använde IT i årets presidentval, något vi vet förvånansvärt mycket om.

Se de här länkarna, bl.a.om hur Obama använde Amazons datormoln.

http://gigaom.com/cloud/obama-seeks-data-scientists-for-election-edge/”> Obama Seeks Data Scientists for Election Edge, How Mobile and IT Mismanagement Felled Romney

Michael Scherer skriver i Time Magazine om hur Obama-organisationen utnyttjade deras integrerade databas: Inside the Secret World of the Data Crunchers Who Helped Obama Win

The new megafile didn’t just tell the campaign how to find voters and get their attention; it also allowed the number crunchers to run tests predicting which types of people would be persuaded by certain kinds of appeals.

Call lists in field offices, for instance, didn’t just list names and numbers; they also ranked names in order of their persuadability, with the campaign’s most important priorities first. About 75% of the determining factors were basics like age, sex, race, neighborhood and voting record. Consumer data about voters helped round out the picture.

“We could [predict] people who were going to give online. We could model people who were going to give through mail. We could model volunteers,” said one of the senior advisers about the predictive profiles built by the data. “In the end, modeling became something way bigger for us in ’12 than in ’08 because it made our time more efficient.”

Early on, for example, the campaign discovered that people who had unsubscribed from the 2008 campaign e-mail lists were top targets, among the easiest to pull back into the fold with some personal attention. The strategists fashioned tests for specific demographic groups, trying out message scripts that they could then apply. They tested how much better a call from a local volunteer would do than a call from a volunteer from a non–swing state like California

Men problemet är att det inte är värt att investera i att skriva en bok om teknologin i årets val för om ett år så kommer den teknologin att vara helt föråldrad.

Dock, för den som är intresserad så är det ett fascinerande ämne, speciellt hur avancerad dataanalys nu spelar en allt större roll i amerikanska valkampanjer.

Pressklipp:

Jordanien andas ut efter Obamas seger

[tags]Obama IT, Obama Databaser, Obama valet data, Romney valet data [/tags]