Politik

Större än du nånsin tror, Big Data och anpassad verklighet, Sentiment Analysis förändrar allt från Hollywoodfilmer till amerikanska presidentval

Den som jobbar med Big Data och dataanalys, som jag själv gör, vet hur viktigt Sentiment Analysis has blivit. Så vad är Sentiment Analysis egentligen och varför är det så omtumlande?

Sentiment analysis är känsloanalys och handlar om att analysera vad människor tycker och tänker om allt från varumärken till politiska kandidater.

Sasha Issenberg, i en bra artikel i Atlantic, om vars bok The Victory Lab jag nyligen har bloggat ger en försmak till hur Sentiment Analysis fungerade i det senaste amerikanska presidentvalet:

Obama’s White Whale How the campaign’s top-secret project Narwhal could change this race, and many to come.

On Jan. 22, a young woman in a socially conservative corner of southwestern Ohio received a blast email from Stephanie Cutter, a deputy campaign manager for Barack Obama. Years earlier, the young woman had registered for updates on Obama’s website, completing a form that asked for her email address and ZIP code. But Cutter’s note was different.... It was a message that sat well with the young Ohioan who received it. She was single, liberal, sensitive to medical costs—but she had never told the campaign any of those things, and the one piece of information she had provided (her ZIP code) could easily mark her as the type of traditionalist Midwestern woman who would recoil at efforts to liberalize access to birth control. Indeed, she found it hard to believe that many other residents of her ZIP code would look as favorably upon a rallying cry to defend Planned Parenthood as she did. >

Orsaken till att Obamas kampanjorganisation visste att den här tjejen var liberal och påverkbar för Obamas-organisationens budskap var att man hade samlat in terabytes med information från webben, Facebook Twitter, osv, och sen samkört alla den informationen med andra database för att klassificera varenda potentiell väljare i olika kategorier som man sen kunde utnyttja för målinriktad politisk reklam. Istället för ett gemensamt budskap kunde man skräddarsy reklamen så att den var olika för olika mottagare. Ett kunde handla om kvinnans rätt till sin egen kropp, ett annat kunde handla om äktenskapsfrihet och ett tredje om Obamas stöd för Israel.

Och det är det som Sentiment Analysis handlar om. Eftersom alla data idag är digitala och inte analoga, så kan man alltså anpassa vad människor ser och hör till vad dom väntas vilja se och höra, en form av filmen The Matrix, en illusorisk verklighet som ser helt olika ut beroende på vem man är.

Jag har en god vän som jobbar med IT-teknologi som används i Hollywood och han berättade just hur man nu börjar använda Sentiment Analysis för att skapa olika versioner av samma film för olika slags människor. (Som allt oftare tittar på film på sina surfplattor)

Så samma film kommer att se olika ut för olika tittare. Men han berättade också om att den kan se olika ut för samma människa, beroende på vilket sinnestillstånd vi befinner oss i. Om det är fredagsmys och man tittar med frun så ser filmen helt annorlunda ut än om man ser filmen med grabbarna på krogen.

Det här är alltså inte en långt avlägsen framtid, Obamas projekt Narwhal var en av huvudorsakerna till att han vann presidentvalet och Hollywood investerar redan i sentiment analysis.

Jag talade med en annan kille som sysslar med dataanalys på en konsultfirma som pratade om sentiment analysis tills jag fick be honom sluta, så entusiastisk var han.

Så det är en viktig trend som kanske kan sammanfattas så att man samkör alla databaser som överhuvudtaget finns samtidigt som man skrapar all information som man kan hitta om miljoner människor, på webben och på andra platser.

De flesta testprogram på det här området har Twitter som input, som ni kan kolla på den här länken.

Om man vill kan man som jag skrev jämföra Sentiment Analysis med Augmented Reality eller Förstärkt Verklighet som det heter på svenska.

Men stort är det, och jag gissar att samma teknologi snart även kommer att användas i svenska riksdagsval.

[tags]Big Data, Sentiment Analysis, Hollywood, amerikanska presidentval [/tags]

Pressklipp:

Politiker sparkad efter läckt sexfilm på nätet, Flera virtuella glasögon utmanar Googles,Podcast: “Jag skulle inte oroa mig för Google Now”,Databaser attackmål för Stuxnetliknande mask,Dataintrång mot landsting,

2 thoughts on “Större än du nånsin tror, Big Data och anpassad verklighet, Sentiment Analysis förändrar allt från Hollywoodfilmer till amerikanska presidentval

Comments are closed.