Politik

MOOC-revolutionen, Silicon Valleys Coursera tar ett stort steg närmare en helt ny universitetsmodell

Klicka på Coursera

Det var bara en tidsfråga innan universitetet flyttade över till webben, eller kanske bättre, innan en helt ny slags universitet etablerades på webben. Den här rörelsen, som kallas Massive Open Online Course eller MOOC, fick sitt genombrott på Stanford University här i Silicon Valley på hösten 2011 då över 160 000 människor anmälde sig till en kurs i artificiell intelligens som organiserades av Sebastian Thrun och Peter Norvig genom Thrun start-up Udacity, som då hade ett annat namn.

Jag har tidigare skrivit om den enastående innovative Sebastian Thurn här.

Efter Thrun och Norvigs fenomenala framgång så grundade två Stanford-lärare, Andrew Ng och Daphne Koller Coursera, ett konkurrerande företag, som nu har tagit ett steg närmare en affärsmodell som kan komma att bli mycket framgångsrik, inte bara för Coursera utan också för de studenter som tar kurser på webben.

Ki Mae Heussner skriver på Gigaom om den nya affärsmodellen: Online ed startup Coursera moves further along money-making path

Since launching earlier this year, Palo Alto-based Coursera has established itself as a force in online education, attracting more than two million students, 33 top-notch universities and $22 million in venture funding. But this week, the company made a key step toward building out its business model, announcing that it had opened up a recruiting service that matches employers with top-performing students on its site.

In a blog post Tuesday, the company said:

If you opt-in to our Career Services, we will try to find companies that match your interests, skills and knowledge. If you do well in a Coursera class and allow us to share that information with potential employers (who will have agreed to keep this information in strict confidence, and use only for the purpose of considering you for employment), this could make you even more appealing to employers.

Kurserna är fortfarande gratis för eleverna medan företagen betalar Coursera för att få intervjua de bästa eleverna.

Hittills har Facebook, Twitter, AppDirect och TrialPay anslutit sig till det här programmet.

Det här visar att de nya webb-universiteten kan komma att bli allvarliga konkurrenter till de traditionella universiteten. Genom att koppla samman kurser med arbetsgivare, något som har varit tabu för etablerade universitet, så kan MOOC-versiteten komma att locka stora mängder elever med hopp om jobb efter avslutade studier.

Nu handlar ju dagens universitet lika mycket om att etablera kontakter och bygga upp sociala nätverk för livet. Men MOOC-versiteten kan ändå komma att spela en allt större roll eftersom de täcker hela världen och de traditionella universitet kostar väldiga summor, i alla fall här i USA, och inte kan hantera mer än ett litet antal elever per lärare.

Pressklipp:
Inget mer gratis Google Apps,Apple och Google gör gemensam sak,

[tags]Udacity, Coursera, Sebastian Thrun, Peter Norvig, MOOC [/tags]