Politik

Surfplattorna och deras fiender, får barn verkligen bestående men av att använda datorer?

När teven kom till Sverige så varnade experter svenska föräldrar för att låta sina barn titta på för mycket teve. Jag minns att min mamma inte ville att vi skulle köpa teve av den anledningen. Senare i livet mindes hon alltid hur han vann henne över med argumentet att “man kan inte, hur gärna man än skulle vilja, stoppa den tekniska utvecklingen”.

Men det är just vad dagens svenska “experter” verkar vilja göra, nu när barnen från unga år får tillgång till mänsklighetens kanske märkligaste upptäckt någonsin, nämligen datorn.

Redan 1980 skrev den sydafrikansk-amerikanske datavetaren Seymour Papert sin nu klassiska bok: Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas om hur barn som från ung ålder lär sig programmera datorer i datorspråk som Logo
ger dom en inkörsport till abstrakt tänkande, något som utvecklar deras intelligens och stimulerar deras fantasi.

Men år 2012 finns det fortfarande svenska “experter” som aldrig verkar ha läst Paperts klassiska bok, och som säger saker som: – Barn nu behöver aldrig ha tråkigt, säger Jonas Linderoth som anser att det kommer påverka barns kreativitet. – Det är en klyscha, men att ha tråkigt är all kreativitets fader och moder, säger han.

Och jag minns själv med skräck hur tråkigt jag ofta hade det i min barn och ungdom och hur berövad jag var på stimulans och nya intryck.

Att sitta i ett rum utan stimulans eller att bli stimulerad till abstrakt tänkande av en liten behändig dator, jag vet vad jag vill för mig själv och mina barn.

Mats Olsson skriver i DN: Forskare: Surfplatta hot mot barns lärande

Aktiviteterna skiftar förstås, men spel, chattar och sociala nätverk dominerar. Det saknas undersökningar om vad det är barn INTE längre gör. En viss del av ökningen för de digitala medierna beror på att barn och unga – till sina föräldrars stora irritation – har flera medier i gång samtidigt; musik, tv, Facebook och läxläsning pågår gärna parallellt och ljudligt.

Att läsning minskar är också belagt. Professor Monica Rosén, också hon vid pedagogiska institutionen på Göteborgs universitet, har påvisat ett starkt samband mellan internets framväxt, minskad fritidsläsning och sämre läsförståelse.

– Barnen får ett fattigare språk, kan färre ord och missar nyanser, säger Monica Rosén.

På sikt blir konsekvenserna allvarliga.

– Nyckeln till allt lärande är att förstå vad man läser, säger hon.

Men snälla “experter”, en mobil, surf- eller läsplatta kan ju användas till att läsa med precis lika mycket som en pappersbok. Och dagens barn har tillgång till oändligt många fler böcker än deras föräldrar som växte upp före webben.

Dom har också tillgång till kartor, bilder, musik och video, ofta via sina föräldrar. Dom kan läsa böcker från biblioteket på sina läsplattor, något som deras föräldrar aldrig kunde.

Och när experterna ser tillbaks till sin egen barndomsidyll där dom satt och hade tråkigt när dom inte satt tysta i ett hörn och läste staplar med böcker, så är det uppenbart att deras minne sviker dom.

Mina barn har vuxit upp med datorer sen barnsben och två av dom läser böcker så att det ryker om det, betydligt mer än jag någonsin läste, eftersom dom har tillgång till så många mer böcker.

Som intressant kontrast kan nämnas Elizabeth Jensen som skriver i New York Times om hur amerikanska tevebolag som riktar sig mot förskolebarn satsar på mobila appar som ska introducera småbarn till deras teveprogram: Apps Give Preschoolers a First Look at TV Shows

Så datorn är en rent magisk maskin, en maskin som gör det möjligt för ett liten knatte i Sverige att prata med sina far- eller morföräldrar eller sina kusiner i Somalien eller USA. Som ger dom chansen att lära sig om allt från matematik till kemi och modern konst, som gör det möjligt för dom att lära sig främmande språk, lära sig kinesiska tecken, lyssna på barnvisor från hela världen, titta på konst osv osv osv.

Och på datorn kan ett barn peka på ett ord det inte förstår och höra hur det uttalas, eller se bilder på vad order föreställer. Något som aldrig var möjligt med pappersböckerna.

Att kalla sig “expert” och i samma andetag påstå att barn på något sätt skulle hämmas av denna magiska maskin är djupt beklagligt.

Visst, barn behöver nödvändigtvis inte läsa på läsplattorna, men barnen behövde inte läsa när jag var liten heller. Jag kände dom som aldrig läste.

Barndomsnostalgi är något som även jag hänger mig åt ibland, men som min pappa sade, man kan inte stoppa den tekniska utvecklingen. Vi vuxna måste istället skriva appar som hjälper barnen att lära sig spännande saker, och att tänka abstrakt. Att hålla barnen borta från mänsklighetens märkligaste upptäckt någonsin, jag kan helt enkelt inte förstå hur människor kan tänka så.

Jag tror att det är rätt vanligt hos människor som inte behärskar IT-teknologin, att se den senaste mobilteknologin som ett hot istället för något positivt, som kan berika barnens uppväxttid.

Redan på 1980-talet så beskrev Seymour Papert alltså hur stimulerande det är för barn att använda datorer, det bör dagens svenska experter också veta.

Skärp er är i snälla.

Pressklipp:
Årets bästa mobilappar,Skolans attityd ställs på ända,Skolborgarrådet förnekar avslag om läxhjälp

[tags]Barn och datorer, surfplattor och barn, barn och mobile, Education in Sweden, Swedish children and iPad [/tags]

11 thoughts on “Surfplattorna och deras fiender, får barn verkligen bestående men av att använda datorer?

  1. Magnus

    Jag skulle t ex aldrig vilja bli opererad av en läkare eller rrepresenterad av en advokat som i viktiga avseenden sitter hjälplös, i fråga om att skriva och säga just där han ska, om man tar ifrån honom hans läsplatta eller smartphone. Att han kan behöva grejorna för att ringa upp folk eller kolla upp sin kalender är en helt annan sak. Ett proffs av den sorten ska kunna läsa, bedöma och utforma text, läsa kritiskt, skissa ett utlåtande eller en analys, även om han inte har sitt rättstavningsprogram, autofill eller Wikipedia att luta sig mot.

    Nu kan man ju vifta med antagandet att personer som saknar den sortens grundförmågor ändå aldrig komer att bli läkare, advokater eller ministrar, men det är jag ärligt talat inte hundra på för framtiden, och på ett sätt handlar det väl också om ifall man vill aceptera att vi på köpet får en stor, mer än hälften, underklass som knappt kan läsa eller tänka själva?

  2. Magnus

    Jag säger som flera andra här: det är inget fel på plattor och paddor i sig, men det är helt avgörande att kunna läsa och skriva flytande *utan* att behöva ha uppkoppling och inbyggda rättstavningsprogram i gång. Annars vet barnet – eller den vuxne – helt enkelt inte vad det är man håller på med, det kommer att handla om efterapning/gissning av en korrekt modell (den text som står eller knappas fram på datorskärmen), Som en råtta som springer i ett spår snarare än en självständig förmåga att hantera text. Risken för halvspråklighet om man inte har skaffat sig en kapacitet att läsa och skriva som är oberoende av medium, och oberoende av att t ex få texten uppläst för sig, verkar mycket tydlig här.’

    Och hur skulle barn f ö kunna lära sig hantera litet äldre texter om grunden i deras läskunnighet skapats genom ett ständigt flöde av färdiglagade meningar på läsplattor och datorer?

  3. roger

    Sedan är det klart att barn med nyanlända föräldrar drar ned snittet.
    Paddan påverkar såklart både negativt och positivt, har svårt att tro att fördelarna inte överväger.

  4. San

    Läsförståelsen bland svenska barn är inte märkbart försämrad. Svenska barn placerar sig inte lika högt i läsförståelse jämfört med andra länder. Det är en väsentlig skillnad.

    Svenska barn kan mycket väl ha bättre läsförståelse idag än för 30 år sedan, vad jag vet görs inga sådana jämförelser.

    1. Lennart

      Peter: Jättebra, precis som jag då, två av mina barn får var sin Nexus 7. Men med tanke på experternas utlåtanden så kanske det samtidigt är bäst att skaffa sig skyddad identitet så att barnavårdsnämnden som det hette förut om åren, inte kommer och tar barnen ifrån oss. 🙂

  5. Bosse

    Lennart: Jag håller med dig fullständigt i att man aldrig kan stoppa utvecklingen, det enda som gäller är att på bästa sätt anpassa sig till förändringar. Någon annan möjlighet finns inte.

  6. Bosse

    Det är positivt att barn lär sig hantera datorer och modern teknik i allmänhet redan i mycket unga år. Men som någon en gång sa “varje fördel har även en nackdel” och nackdelen i det här fallet är att jag är rätt säker på att just läsandet har minskat drastiskt hos barn och unga. Det är inte nog mycket “action” i läsande så barnen föredrar istället att underhålla sig med diverse datorspel och liknande. OK datorspel utvecklar vissa färdigheter så bortkastat är det självklart inte men jag tror att just läsförståelsen är en av de saker som tyvärr kommer i kläm.

  7. Monica Johansson

    Jag har inget emot plattorna som sådant. Jag lärde själv mina barnbarn att måla med Disney för 20 år sedan. Men det verkar som om de glömmer lära barnen skriva. Och DET är ett problem. Hur går det med finmotoriken i handen?

    1. Lennart

      Monica: Tack för kommentar, bra poäng! Nu är det tyvärr så att papperet och hela det samhälle som är baserat på papper är på väg att försvinna och ersättas med digitala medier. Så barn kommer aldrig mer att sitta och skriva på papper. Jag är inte ens säker på om dom kommer att skriva överhuvudtaget.

      För bara några år sen så gjorde jag själv ofta anteckningar i en anteckningsbok. Idag antecknar jag med mobilen eller genom att skriva på tangentbordet på min bärbara dator.

      Men visst går det att skriva med penna på en surfplatta. Jag har själv en sån penna och jag har vänner som antecknar med elektronisk penna på iPad. En av mina söner som tecknar serier gör det uteslutande på sin surfplatta.

  8. Per A.

    Jag håller i princip med om vad du säger. Samtidigt så är läsförståelsen bland svenska barn och ungdomar tydligen märkbart försämrad. Hur frestande det än är att skylla på Jan Björklund, så är det förmodligen fler faktorer inblandade, och då kan ensamanvändandet av datorer och paddor i unga år vara en av de stora förändringarna i samhället som sammanfaller med denna försämrade läsförståelse. Det är lätt att tänka sig att det ensamsurfande barnet kommer i kontakt med ord, uttryck och tankar som det inte begriper, och då det inte har någon att fråga, drar en felaktig slutsats om vad ordet/uttrycket/etc. faktiskt innebär. Själv så har jag en del egenartade tankar om hur vissa engelska ord skall uttalas, då jag först såg dem i skriven form, och dessa felaktigheter har bitit sig fast ordentligt, även om jag är medveten om dem.

Comments are closed.