Politik

2013: steg för steg, så här startar du ditt startupföretag i Silicon Valley, San Francisco – eller Stockholm

SoMa-distriktet i San Francisco

Den första insikten, om du vill starta eget inom IT-branschen, är att allt börjar med data. Någon har data och du och dina kompisar har just kommit på något smart och spännande som ni kan göra med den data som finns. Eller också kanske ni kan skapa helt nya data?

Steg 1: Use Cases
Det allra första steget är att skriva upp ett antal s.k. Use Cases eller Användningsfall som är en scenarie-baserad definition av vad era användare kommer att kunna göra med er app när den blir klar. Use Cases används överallt idag och eftersom dom skapades av svensken Ivar Jacobson så måste ni helt enkelt börja där.

Ni tar sen era Användningsfall och visar tilltänkta användare vad dom tycker. Ni kan, som många här i Silicon Valley, säga att “vi vet för sjutton själva vad vi vill snickra ihop”, det var t.ex. så som YouTube, Twitter och Instagram skapades, men risken ökar då att ni misslyckas. Och ni måste kunna förklara vilka era tilltänkta användare är. Ni måste definiera er egen marknadsniche och sikta in er på att bli det största företaget inom den nischen.

Steg 2: Databasen
Allt börjar alltså med data och det betyder att ni måste behärska databasteknologin ut i fingerspetsarna.

Ska ni börja med en relationsdatabas som Oracles MySQL eller med det gamla MySQL-gängets nya MariaDB?. Eller ska ni kanske fokusera på de s.k.
No SQL-databasera som MongoDB eller CouchDB?

Ni måste behärska saker som Third Normal Form och Database sharding, för om ni inte gör det så kommer ni inte att kunna anpassa er produkt till ett växande antal användare. Antagligen kommer ni att misslyckas för att ni inte får några användare alls, men det är också möjligt att ni plötsligt blir slash-dottade och plötsligt får så många användare och er produkt kraschar och ni med den.

Steg 3: Sociala nätverk, Inkubatorer, Acceleratorer och Affärsänglar

Nu blir det allvar. Nu har ni alltså världens bästa och helt unika ide. Några ord om det. Er ide behöver inte vara originell, den kan faktiskt vara en ren kopia på en amerikansk produkt som ni anpassar till svenska förhållanden. Men den måste vara originell på något sätt.

Nu gäller det att starta ert företag och innan ni gör det måste ni fatta ett antal nyckelbeslut. Först av allt hur många ni ska vara. De allra flesta startupföretag idag här i Silicon Balley brukar börja med 2-3 personer och sen växa om de får användare och riskkapital.

Det första steget är är att på säg tre månader och med ert eget sparkapital skriva ihop en alfa-produkt och sen ansöka till något av de över 200 s.k. inkubatorer eller acceleratorer som finns idag. Som Y Combinator eller Techstars. Men obs, chanserna att bli utvalda till dussinet platser bland de 1 500 ansökande är inte stora.

Om ni trots allt blir antagna så kommer acceleratorn att ta en andel av ert företag, typiskt 5% till upp mot 10%, men för den andelen så erbjuder dom er kortsiktigt överlevnadskapital, typiskt omkring $15 000, plus en intensiv tremånaders-kurs i sina lokaler med mentoring och expertråd, bl.a. den viktiga juridiska aspekten på att starta eget, och chansen att etablera personliga kontakter inom startupvärlden. Men den överväldigande största delen av tiden använder ni till att vidareutveckla er produkt.

Och efter tre månader så får ni sen chansen att visa upp er och er produkt för inbjudna riskkapitalister i något som mest liknar en skönhetstävling. Har ni tur så får ni nog med pengar för att kunna fortsätta i säg ett halvår till.

Men OBS, en viktig varning för startupacceleratorer. Antalet acceleratorer har vuxit till över 200 över hela världen och många av de nya acceleratorerna saknar de livsviktiga kontakter med riskkapitalet som behövs för att du och ditt startupföretag ska ha en chans att få de riskkapital du behöver för att skriva färdig din produkt, och inte minst att växa.

För medan det är OK att starta ett IT-företag med två-tre personer så måste ni typiskt växa till omkring ett dussin för att bli kunna hantera ett större antal kunder och bli framgångsrika nog för att bli uppköpta av ett etablerat företag.

Wall Street Journals Sarah E. Needleman och Emily Maltby skriver om den mörka baksidan på många av de nya regionala acceleratorerna: Start-Ups Crowd ‘Accelerators’ As ‘Boot Camps’ Proliferate, Doubts Grow About Their Value

Some accelerators, Mr. Dao says, don’t care if the businesses they graduate are “completely useless,” because the next class might hold a gem. If an accelerator gives $25,000 in capital to participants, takes a 5% equity stake, and graduates 40 companies in a year, he says, it can break even if just one gets acquired for $20 million, even if the other 39 fail.

Aziz Gilani, a director at Houston venture-capital firm DFJ Mercury, has studied accelerators for more than a year as part of a fellowship. He found last year that 45% of the 29 North American accelerator programs he examined didn’t have any graduates that went on to raise institutional financing.

His research was confined to programs that had graduated a class at least one year prior to his study.
He says the standout programs are operated by entrepreneurs who have run successful companies and have access to venture capitalists who can prime the pump for investments.

Så om du är intresserad av att ansöka till en accelerator, så be först att få verifierbar information om hur många av deras företag verkligen har fått riskkapital och hur mycket.

Steg 4: Implementation

När det kommer till själva implementationen och vilka IT-produkter ni bör använda så är det kanske det bäst kända av allt för dagens IT-entreprenörer

Ni börjar antingen med Ruby eller Python för den del av er app som ligger i datormolnen, och skriver sen en mobil framända för iPhone/iPad eller Googles Android. Ni använder antagligen en högproduktiv webbsajt som Heroku.

Om ni använder Ruby så börjar ni kanske med den superproduktiva Sintatra för att sen fortsätta till Padrino och därifrån till Ruby on Rails. Om ni väljer Python så använder ni med stor säkerhet ramverket Django.

Steg 5: Kriser och slutmålet

Ni har från 18 till 24 månader på er att ro skutan i land. Det betyder att ni inte kommer att kunna ta en massa klämdagar eller göra den där långresan till Thailand som ni alltid drömt om. Det betyder att ni har råd med att bli sjuka eller ens förkylda. 12-16 timmar om dan, sex dagar i veckan i 24 månader är vad ni måste ställa er in på.

Och ni måste också kunna dra jämt och lösa de problem som ni kommer att få på ett positivt sätt.

Bör ni sikta in er på konsumentmarknaden eller på företagsmarknaden, myndigheter eller industrin? Den senare har den fördelen att man har pengar. Nackdelen med att t.ex. skriva appar för sjukvården är att företagen rör sig långsamt och om ni inte redan har t.ex. flera tjänstgörande läkare ni kan rådgöra med så är det inte troligt att ni kommer att bli framgångsrika. Samma med myndigheterna, ni måste ha djup domänexpertis plus beslutsfattare som kontakter.

Konsumentmarknaden är brutal men rör sig å andra sidan snabbt som bara den. Er app kommer att bli en av flera tusen och om ni inte kan differentiera er så är ni döda.

Slutmålet för de flesta startupföretag idag är att bli uppköpta och inte att etablera sig på aktiemarknaden.

Så kan man inte klara sig helt utan startupkapital? Nja visst, om sambon arbetar så kan man klara levnadskostnaderna. Mjukvaran är gratis, och en billig bärbar dator kostar inte mycket. Men webbhotellet måste idag ha molnkapacitet och det betyder vanligtvis Amazons EC2, och det kostar riktiga pengar. Omkring tre miljoner dollar på 18 månader med 10-12 anställda alldeles innan ni blir uppköpta.

Så varför ge sig in på det här riskfulla gebitet? Ja det är som att göra en jordenruntresa eller vara med i olympiska spelen. Även om ni misslyckas så kommer ni att lära er så mycket spännande att det kommer att vara värt det. Och även om ni misslyckas första gången så finns det alltid en andra och tredje gång. Och om inte annat så kommer det att göra er mer åtråvärd på arbetsmarknaden.

En oerhört tuff men samtidigt spännande marknad alltså.

Pressklipp:
Årets stora teknikhittar,Robotrevolutionen är nära,Årets stora teknikhittar,Lönsamt med innovation på jobbet

[tags] Startupmarknaden i Silicon Valley, Startupföretag i Silicon Valley, Silicon Valey startups, Acceleratorer Silicon Valley[/tags]

2 thoughts on “2013: steg för steg, så här startar du ditt startupföretag i Silicon Valley, San Francisco – eller Stockholm

  1. Bosse

    Man kan få idéer till nyttiga program/appar om man ser något som verkligen suger. Något som suger här i Sverige är hur de allmänna kommunikationerna fungerar. Då menar jag inte i första hand att tågen står still så fort det snöar, är kallt, är varmt eller om vädret på något som helst annat sätt avviker från det helt genomsnittliga. Det suger självklart det också men det jag tänker på är eländet med avregleringen av järnvägar och annat och alla aktörer som klivit in på marknaden och gjort resandet med allmänna kommunikationer till ett pusslande som bara den som har en ängels tålamod orkar syssla med. För tjugofem är sedan var det inga som helst problem att kliva in på en järnvägsstation varsomhelst och köpa biljetter till en resa genom hela Sverige på längden. Ska du göra motsvarande resa idag har du säkert minst tio olika aktörer du måste ta hänsyn till och kanske köpa biljetter av var och en. Möjligen ses detta av vissa som utveckling själv ser jag det mer som avveckling.

    Nåväl det är här som min idé kommer in. Helt enkelt en app med vars hjälp man både söker lämplig resa och resväg och betalar hela resan i ett svep där alla aktörer automatiskt får sin del av kakan och själva “biljetten” fås som en en bekräftelse direkt i mobilen med ett specifikt nummer plus en slumpad kod för varje biljett med vars hjälp biljettens giltighet kan kollas av konduktören. Vad jag vet finns ännu inget sånt här i Sverige, rätta mig någon om jag har fel (ja jag vet att det finns SMS-biljetter för lokaltrafik och liknande men det är inte alls samma sak som det jag är ute efter). Inte skulle det vara så svårt att bygga heller, det knepigaste är kanske att få med alla aktörer på “tåget” s.a.s. och få dem att acceptera upplägget. Fast alla borde ju vinna på det, som systemet funkar nu är det rena stenåldern. Jag tror jag drar igång med detta, vem vill vara med? 🙂

    1. Lennart

      Bosse: En perfekt app som säkert skulle få många användare och betala för sig själv. Det enda problemet, som du självt påpekar är att få med alla aktörer, som kanske inte är så pigga att användarna får information om konkurrenterna. Men hur som helst, en perfekt app-ide.

Comments are closed.