Politik

USA 2.0 och dess exempellösa mjuka makt: Datormoln och MOOC vänder upp och ner på världen

Klicka på bilden.

Samtidigt som USA backar internationellt så ökar landet samtidigt sitt globala inflytande på ett mycket sensationellt och positivt sätt. Fortsätter det så här så kan USA 2.0:s mjuka makt leda till ett betydligt större globalt inflytande än USA 1.0 någonsin hade.

Man kanske kan säga att USA 1.0 övergick till 2.0 någon gång kring Berlinmurens fall. Om jag skulle ange ett datum skulle ett bra sådant vara den 13:e oktober 1994, när Jim Clark and Marc Andreessen släppte den första versionen av sin webbläsare Netscape på Castro Street i Mountain View här i Silicon Valley, och startade den helt nya webb-åldern. Som skulle komma att förändra världen mer än den har förändrats sedan stenåldern.

Dagens globaliserade samhälle har sin egen infrastruktur och grunden utgörs av de helamerikanska datormolnen, med Amazons Elastic Compute Cloud i täten . Som ger varje människa på jorden med en bredbandsuppkoppling tillgång till datortjänster från gratis e-post till den Öppna Kodrörelsens produkter och sina egna virtuella datorer för den som vill.

Hand i hand med datormolnen, kommer en annan helamerikansk innovation ångande, nämligen Massive open online courses, som kommer härifrån Silicon Valley, Udacity och Coursera, båda grundade på Stanford University i Palo Alto.

Medan webben har revolutionerat allt från biljett och bokköp till tidningsläsande, teve-tittande, mejlande, twittrande, social samvaro, osv ad infinitum, så har utbildningsväsendet ännu inte insett att klassrummets dagar är räknade.

En lärare till 30 eller 40 elever blir på tok för dyrt för att kunna utbilda alla världens sju miljarder människor.

Så en grupp entreprenörer och innovatörer här i Silicon Valley,Googles och Stanfords Sebastian Thrun och Googles Peter Norvig och Stanfords Andrew Ng och Daphne Koller
startade webbaserade universitet med namn som Udacity och Coursera i ett försök att vad som skulle hända om man erbjud universitetskurser till hela världens befolkning. Helt gratis.

Resultatet överträffade alla förväntningar och idag har MOOC-rörelsen spritt sig till allt fler stora amerikanska universitet. En helt ny utbildningsrevolution är på väg. Students Rush to Web Classes, but Profits May Be Much Later

In August, four months after Daphne Koller and Andrew Ng started the online education company Coursera, its free college courses had drawn in a million users, a faster launching than either Facebook or Twitter.

The co-founders, computer science professors at Stanford University, watched with amazement as enrollment passed two million last month, with 70,000 new students a week signing up for over 200 courses, including Human-Computer Interaction, Songwriting and Gamification, taught by faculty members at the company’s partners, 33 elite universities.

In less than a year, Coursera has attracted $22 million in venture capital and has created so much buzz that some universities sound a bit defensive about not leaping onto the bandwagon.

Other approaches to online courses are emerging as well. Universities nationwide are increasing their online offerings, hoping to attract students around the world. New ventures like Udemy help individual professors put their courses online. Harvard and the Massachusetts Institute of Technology have each provided $30 million to create edX. Another Stanford spinoff, Udacity, has attracted more than a million students to its menu of massive open online courses, or MOOCs, along with $15 million in financin

MOOC och Moln, webben ger globaliseringen en gigantisk push framåt och världens kommer att utvecklas snabbare än vi någonsin hade kunnat tro för bara ett par år sen.

Vad kommer att ske när några miljoner kinesiska, iranska, ryska och saudi arabiska studenter börjar ta kurser på MOOC-en? Det här är inte längre frågan om om Hollywood filmer eller amerikanska TV-serier. Nu handlar det om avancerade studier som plötsligt blir tillgängliga över hel världen.

Det här är en mycket viktig utveckling som nu sveper USA. Och som kommer att förändra världen.

Och inte att förglömma en annan pionjär på det här området, Silicon Valleys Salman Khan och hans Khan Academy på Youtube.

Om vi ser framåt några år så är det inte svårt att MOOC-rörelsen även kommer att vända upp och ner på den svenska högskole och universitetsväsendet, där alla redan talar engelska.

Pressklipp:
Svenskan blir kvar i finska skolor,Lundsberg kritisk mot Skolinspektionen,Svenskan blir kvar i finska skolor,

[tags]MOOC, Udacity, Coursera, Webb-kurser i USA, Sebastian Thrun, Peter Norvig, Andrew Ng, Daphne Koller [/tags]