Politik

Innovation i Silicon Valley: I skuggan av Googles förarlösa bil, Stanfordforskare skapar avancerade hjälpmedel till mänskliga förare

Bilden är klickbar.

År 2011 dödades amerikaner i bilolyckor. Så har det alltid varit, bilen skördar liv men ingen gör något åt det. Fram till nyligen Vem är vem i Silicon Valley: 2) Google-entreprenören Sebastian Thrun“>när den tysk-amerikanske IT-entreprenören Sebastian Thrun, nu på Google som förlorade en nära vän i tonåren. beslutade sig för att göra något som bilföretagen aldrig hade ägnat en tanke, nämligen att bygga en självstyrande bil.

Något som han och Google redan har lyckats med.
Men i skuggan av Googles självstyrande bil så jobbar forskare på Stanford hårt med att skapa teknologi som även kan hjälpa mänskliga förare köra bättre. Till stor del teknologi som liknar den som finns i Googles bilar, men som inte förutsätter en förarlös bil.

In 2011, 32,367 people lost their lives on America’s road¬ways in motor vehicle crashes. This figure is 1.9 percent lower than the 32,999 people who died in crashes in 2010 (632 fewer fatalities in 2011). Alcohol-impaired-driving fatalities declined by 2.5 percent in 2011. An alcohol-impaired-driving fatality is defined as a person killed in a crash involving a driver or motorcycle rider (opera¬tor) with a blood alcohol concentration of .08 grams per deciliter or greater. This percentage decrease was greater than the percentage decrease in overall motor vehicle crash fatalities from 2010 to 2011. The 9,878 alco¬hol-impaired-driving fatalities in 2011 accounted for 31 percent of overall fatalities, the same percentage of overall fatalities as in 2010.

John Markoff och Simini Sengupta skriver i New York Times: Drivers With Hands Full Get a Backup: The Car

An array of optical and radar sensors now monitor the surroundings of a growing number of cars traveling the nation’s highways, and in some cases even track the driver’s physical state. Pedestrian detection systems, like the one that Mr. Levinson, a research scientist at Stanford’s Center for Automotive Research, has helped design, are already available in luxury cars and are being built into some midrange models.

The systems offer auditory, visual and mechanical warnings if a collision is imminent — and increasingly, if needed, take evasive actions automatically. By the middle of this decade, under certain conditions, they will take over the task of driving completely at both high and low speeds.

But the new systems are poised to refashion the nature of driving fundamentally long before completely autonomous vehicles arrive.

Det intressanta med den självstyrande bilen liksom med de hjälpmedel som forskarna på Stanfords Center For Automotive Research nu framställer är att dom alla dom till stor del är baserade på sensorer, alltså datakomponenter som kan se omkring sig, mäta hastighet och som vet på decimetern var bilar, cyklister och fotgängare runt ens egen bil befinner sig. Och som även kan se om ett trafikljus är rött, gult eller grönt.

Så den här teknologin är generellt användbar på många andra ställen i samhället och inte knuten till bilindustrin.

Pressklipp:

Röststyrd Spotify i Volvos Android-bil,Flera bilar krockade,Trettonåring körde bil över gränser,Fem bilar brann på en halvtimme

[tags]Google, Video, Google Car, Google Self Driving Car Blind Man, Google Self Driving Car Taco Bell, Google Self Driving Prius, Google Self-Driving Car, Self Driving Car, Self Driving Car Google, Steve Mahan Self Driving Car, Technology News , Googles förarlösa bil, Bilforskning på Stanford[/tags]