Politik

Varför kan IT-entreprenörerna i Silicon Valley inte modernisera sin egen omgivning?

Den internationella terminalen på San Franciscos flygplats.

För de flesta data-intresserade så är Silicon Valley en synonym för innovation och nydaning. En plats med hundratusentals intelligenta och snabbtänkande entreprenörer som älskar att skapa framtidens prylar och lösningar idag .

Så varför i hela friden har man inte brytt sig om att innovera på plats och förvandla sin egen arbetsmiljö och det allt mer sönderfallande Silicon Valley till ett modernt samhälle?

Låt mig dra att litet men långt ifrån trivialt exempel på hur hemmablinda som IT-entreprenörerna faktiskt är.

Efter att ha landat på San Franciscos flygplats kl 14:00 med ett plan från Newark strax utanför New York, så går jag från United Airlines-terminalen till den internationella terminalen för att därifrån ta Bart, det lokala SL-tåget.

Det är en kort promenad, men väl framme vid BART-terminalen så hittar jag tre biljettmaskiner med helt omöjliga instruktioner och köer med otåliga resenärer. De flesta av vilka är turister.

Lyckligtvis hittar jag en personal som förklarar vad jag ska göra.

Det här är alltså första problemet. Hur i hela förbannade friden har man kunnat skapa en så totalt oanvändbar biljettmaskin?

Väl på tåget så reser jag en station till San Bruno för att där stiga av och ta ännu ett BART-tåg den korta resan söderut till Millbrae.

I Millbrae får jag stiga av och byta till det helt otidsenliga dieseldrivna tåget Caltrain.

En ny biljettmaskin som visserligen inte är riktigt lika svåranvändbar som BARTs, men som man ändå behöver några minuter på sig för att förstå. Och eftersom man ofta har en lång rad med otåliga människor bakom sig, så är det inte alltid så lätt.

Nu gäller det att hitta vilket spår jag ska gå till. Det finns bara två, så dom heter logiskt nog spår fyra och fem. Men vilket leder norrut och vilket söderut?

Caltrain är en kvarleva från en svunnen tid, som inte ens har klarat av att göra sina spår otillgängliga för fotgängare och bilister. I det tättbefolkade Silicon Valley betyder det ett antal dödsolyckor varje år.

Efter att ha frågat mig fram så kommer tåget på minuten, och 50 minuter senare är jag framme vid den lilla stationen i Sunnyvale. Därifrån kan jag sen ta en buss hem. Bussen går varje halvtimme och den går i två riktningar, västerut och österut, så linjerna heter givetvis norrgående och södergående.

Med bil är jag hemma på 45 minuter, med kollektivtrafiken tar det litet omkring tre och en halv timme.

Nu frågar man sig, varför kan man inte köpa en enda biljett från San Francisco-flygplatsen direkt till Sunnyvale-bussen.

Det kan man i Sverige, men det går inte här i det innovativa Silicon Valley? Och varför kan man inte samköra BART och Caltrain så att när BART kommer fram till Millbrae så är det bara några minuter till när Caltrain kommer?

OK kanske någon säger. Ja men om man ska norrut in till San Francisco så räcker det ju med BART? Visserligen, men hela det väldiga Silicon Valley ligger i sydlig riktning och varje dag tvingas tusentals människor ut på motorvägarna för att köra in till flygplatsen bara för att det saknas ett vettigt kommunalt alternativ.

Och för att göra saken ännu värre så har miljonstaden San Jose sin egen toppmoderna spårväg, över sex och en halv mil från San Jose till Santa Clara, Sunnyvale, Campbell och upp till Mountain View.

Så om jag vill flyga från San Francisco och bor i San Jose så måste jag ta spårvagnen till Mountain View, byta till Caltrain och sen byta till BART i Millbrae.

Trots att det också finns en flygplats i San Jose så är den i San Francisco betydligt större, med mer flyglinjer.

Och för den som trodde att man kanske kan ta bussen från mellersta Silicon Valley upp till San Franciscos flygplats få glöm det.

Det här är en skandal som många har skrivit om, men som är politiskt omöjlig att lösa.

I alla fall under de närmaste decennierna.

Så IT-entreprenörer i all ära men deras förmåga att förändra det samhälle de lever i är mycket begränsade.

På samma sätt saknar Silicon Valley modernt bredband, bra skolor, välunderhållna motorvägar, telefonkablar som är nedgrävda i marken osv.

Att modernisera och samordna biljettsystemet mellan de olika lokala kommunikationssystemen skulle vara en baggis för de innovativa IT-entreprenörerna i Silicon Valley. Om de bara ville och verkligen lika innovativa som dom påstpår att dom är.

Men tre timmar efter att ha landat så kom jag i alla fall fram till mitt slutmål.

Pressklipp:
Tvärbana mötte taxi på spåret,När fanns det hästspårvagnar,

[tags]Tåg i Silicon Valley, Infrastruktur i Silicon Valley, Kommunaltrafik i Silicon Valley, Caltrain BART [/tags]

4 thoughts on “Varför kan IT-entreprenörerna i Silicon Valley inte modernisera sin egen omgivning?

  1. svenjulle

    Jo, kollektivtrafiken här har till stor del kört fast i det förflutna. Men har man gott om tid, kan det vara trevligt. Låt mig göra lite reklam för det så utskällda Amtrak. Vi tog deras “Coast Starlight” en gång från Los Angeles Union Station till Oaklands Jack London Square. Utsiktsvagn, kafevagn, restaurangvagn, bar etc. Ungefär som från Malmö till Stockholm, fast på 12 timmar, varav 1-2 längs havet. Knappt 50 knyck i snittfart. Ta med en bok, om du tröttnar på havsutsikt, vinprovning, historisk föreläsning osv. Tåget går varje(!) dag med start från LA på morgonen. Hänger du med ytterligare 24 timmar och 130 mil norrut från Oakland, kan du kliva av i Seattle.

    1. Lennart

      Barbro: Jo det borde jag kanske ha förklarat. Då måste jag lämna bilen på långtidsparkeringen och det skulle betyda att ingen i familjen kan använda den. Det blir också rätt dyrt i jämförelse med att resa kommunalt.

Comments are closed.