Bilden är klickbar
Den oerhört populära appen Snapchat är väldigt typisk för dagens sociala nätverksappar. Den startades i maj 2011 av två studenter på Stanford, Evan Spiegel 22 och Bobby Murphy 24 som en variation på hundratals andra appar av samma typ. Med en enda minimal skillnad, som skulle komma att bli avgörande för de allra yngsta kidsen, nämligen att de meddelanden, bilder eller text som man skickar, försvinner efter upp till tio sekunder.
En minima skillnad kan man tycka, men efter det att Evan och Bobby hade flyttat hem till Pacific Palisades i Angeles-trakten och startad snickra ihop sin app, så fick man hela åtta miljoner riskkapital från
Jenna Wortham skriver i New York Times: A Growing App Lets You See It, Then You Don’t
More than 60 million photos or messages are sent each day through an app called Snapchat and then, after they are viewed for a few seconds, the missives vanish. That disappearing act — and a volume that is over a tenth of the well-established Facebook’s — has made the tiny start-up a technology hit, amassing millions of users and the backing of some of the most respected names in Silicon Valley, even though it doesn’t make any money.
Because images sent through the application self-destruct seconds after they are opened, Snapchat is being embraced as an antidote to a world where nearly every feeling, celebration and life moment is captured to be shared, logged, liked, commented on, stored, searched and sold.
Nu är det här inte den enda appen som man kan skicka temporära meddelanden med, det finns Wickr och Vidburn och säkert en uppsjö av andra med, plagiat och kopiering grasserar inom startupindustrin, men över 60 miljoner bilder skickas med Snapchat varje dag och det är över tio procent av vad Facebook klarar av. Något som har fått en del observatörer att spekulera över att Facebooks storhetstid kan vara på väg mot samma öde som Apples. Nämligen ett långsamt dalande medan aggressiva konkurrenter vinner intrång bland en ny generation tonåringar. Detta trots att Facebook blixtsnabbt kopierade SnapChat med sin nya Poke-funktion.
Snapchat har dock en mörk baksida, nämligen att dess popularitet mest kommer från att kidsen i tidiga tonåren använder den för s.k. “sexting”.
Å andra sidan är Snapchat en antidote för vad som har blivit webbens och de sociala nätverkens akilleshäl, att allt vi skriver och säger på webben, alla bilder vi lägger upp, finns kvar i år framöver. Jag får faktiskt då och då snälla meddelanden från personer som en gång när dom var mycket yngre skrev kommentarer på min blogg som de nu vill att jag ska radera eftersom dom har blivit män och kvinnor i staten. Jag raderar givetvis men påpekar samtidigt att det kanske just var för att dom kommenterade som der gick så bra för dom som det gick.
Man kan också se en sån här app ha stora möjligheter i Kina och Mellanöstern.
Så hur kommer det att gå för Snapchat? Jo enligt den nu gällande utvecklingsmodellen i Silicon Valley med omnejd så kommer företaget att bli uppköpt inom något år till ett pris av någonstans mellan $200 miljoner och upp emot $400 miljoner.
Vilket inte är speciellt dumt för ett par killar i tidiga 20-årsåldern. Men då får man inse att på de här två killarna så går det tiotusentals som är precis lika smarta, kunniga och hårt arbetande och som inte kommer att lyckas.
Fråga, är det någon som använder den här appen och vad tycker ni i så fall om den?
Pressklipp:
Kaffekoppen laddar mobilen,Smart app hjälper dig hålla koll på grejerna,Apple stäms av hedgefond,De mobila medarbetarna blir fler, Kaffekoppen laddar mobilen
[tags]mobila appar, appar bilder, apps sharing, ephemeral apps, apps temporary, image, pic, timed, Sociala appar, chatting, Startupföretag i USA, [/tags]