Museet är klickbart
I Internets barndom, år 2005, så gjorde en grupp lärare och studenter från Marymount Manhattan College en serie innovativa audioguider till kända målningar på Museum of Modern Art i New York. Klicka här för att höra den bästa av dom.
Det var något väldigt innovativt för sin tid och utnyttjade Apples iPod som hade släppts fyra år tidigare.
Tanken att allmänheten skulle ha möjlighet att skapa sina egna audioguider till kända tavlor i världens främsta museer, audioguider som museibesökare sen skulle kunna ta med sig in på museerna, vad något helt otänkbart för den tidens människor.
Audioguider skapades av konstexperter på museerna, som besökarna sen kunde låna efter behov och intressen. Men att man kunde ha med sig sina egna guider, skapade av vem som helst, var något helt revolutionerande.
Randy Kennedy skrev i New York Times om de första innovativa och inte minst underhållande audioguiderna: With Irreverence and an iPod, Recreating the Museum Tour
The creators of this guide, David Gilbert, a professor of communication at Marymount Manhattan College, and a group of his students, describe it on their Web site as a way to “hack the gallery experience” or “remix MoMa,” which they do with a distinctly collegiate blend of irony, pop music and heavy breathing. It is one of the newest adaptations in the world of podcasting – downloading radio shows, music and kitchen-sink audio to an MP3 player.
Det blev inte så mycket av det första innovativa vågsvallet. Men allteftersom åren har gått så har allt fler museer världen över börjat försöka att nå ut till konstintresserade människor. Som San Franciscos Moderna Museum, ett av världens främsta.
För museerna är de digitala medierna ett sätt att locka besökare som själva inte har möjligheten att flyga till t.ex. San Francisco enbart för att besöka en viss konstutställning.
Men man har hittills varit noga med att inte lägga ut målningar i högresolution. Precis varför är svårt att säga. Men så har det varit.
Men som Nina Siegal skriver i New York Times, så har holländska Rijksmuseum nu äntligen insett vikten av att nå ut till allmänheten och helt enkelt öppnat museets samlingar till allmänheten i digital form: Masterworks for One and All
Many museums post their collections online, but the Rijksmuseum here has taken the unusual step of offering downloads of high-resolution images at no cost, encouraging the public to copy and transform its artworks into stationery, T-shirts, tattoos, plates or even toilet paper.
The museum, whose collection includes masterpieces by Rembrandt, Vermeer, Mondrian and van Gogh, has already made images of 125,000 of its works available through Rijksstudio, an interactive section of its Web site. The staff’s goal is to add 40,000 images a year until the entire collection of one million artworks spanning eight centuries is available, said Taco Dibbits, the director of collections at the Rijksmuseum.
Jag har själv laddat ner en tavla för att kolla och det är synnerligen enkelt. Man kan också manipulera tavlorna med verktyg från museet.
Och vill man kan man köpa reproduktioner av konstverken direkt på museets hemsida.
Det är så här som konstmuseer bör agera, och Goole Art Project har varit banbrytande på det här området. Och det finns t.o.m. en årlig konferens för museer på webben.
Mina föräldrar var konstintresserade och jag minns de tjocka konstböcker han hade i bokhyllorna på lägenheten på Trädgårdsgatan 8 i Uppsala. Jag minns hur jag redan då förvånades över att många av reproduktionerna var i svartvitt!
Tänkt då idag när konstintresserade människor över hela världen kan besöka Rijksmuseum på webben och detaljstudera målningarna.
Sånt här gör mig varm om hjärtat måste jag erkänna.
[tags] Webbmuseer, Konst för allmänheten, Amerikanska konstmuseer, Holländsk konst[/tags]