Politik

Måste ha för USA-turisten, gamification och turistguider till amerikanska städeri mobilen

Att den amerikanska turistnäringen vill få direktkontakt med turister och speciellt med deras plånböcker, är inte konstigt, samma sak gäller världen över. Och även om det är litet lätt pinsamt att se hur man tror att man kan förvandla turistandet till något som mest liknar ett dataspel, med roliga frågor, löjliga uppgifter och barnsliga brickor (hurra, jag har just fått en bronsmedalj för att checka in på den här baren i Chinatown i San Francisco), så kan mobilbaserade appar utan tvekan ersätta forna tiders guideböcker, utan en massa larviga datorspel.

Det här konceptet kallas f.ö. gamification eller på klingande svenska Speifiering och har blivit mycket populärt på webbsajter som vill engagera sina läsare.

Stephanie Rosenbloom skriver i New York Times:Let’s Play: Making Travel a Game

Stray Boots, which sells $2-to-$12 tours of more than a dozen cities including New Orleans, Philadelphia and Miami, was introduced last year, though the company began testing the concept in 2009 using only text messages. Since then, it has sold more than 85,000 tours, roughly doubling sales each year, said its chief executive, Avi Millman. …

Yet the app is merely one product in a wave of new travel programs and promotions that are using game theory to win over customers, particularly those under 30 (so-called millennials). Today online tour operators like Expedia are incorporating avatars and trivia contests into the browsing and booking process.

Stephanie Rosenbloom skriver vidare att det sociala nätverksföretaget FouSquare samarbetar med turistkontor i Pennsylvania och Illinois för att erbjuda märken till dom som checkar in på olika platser, museer använder bärbara multimediaspelare som ska likna videospel, USA:s National Park Servicehar sin egen GPS-baserade app omtyckta rullar ut en app ut en ny app från ParksbyNature Network som låter turister samla in poäng och vinna priser genom att navigera till sajter som dammar, stigar och reservoarer.

Det enda problemet med att använda mobilen på semestern är först av allt kostnaderna, men sen också att de flesta mobiler inte har bra nog batterier som räcker hela dan.

Mo biltjuvar är också något att hålla ögonen på, även i det annars så trevliga San Francisco.

Det mest intressanta är om allmänheten börjar skapa såna här turistguider om deras egna intressen. Jag skrev f.ö. om det för ett par dar sen.

Pressklipp:

[tags]Turist i USA, Appar för USA-turister, Turist i Kalifornien, Turist-appar [/tags]