Politik

Varför det är så svårt för IT-företag att designa innovativa mobiler och surfplattor

Microsofts helt meningslösa reklamsnutt för Surface.

Orsaken till att det är så svårt för etablerade IT-företag att vara innovativa ses bäst i ett par redan ikoniska exempel. Det första ligger litet närmare i tiden, när två MIT-studenter, Drew Houston och Arash Ferdowsi, år 2007 blev förbannade på att de behövde använda klumpiga tillägg i epost eller springa omkring med USB-diskar för att mejla filer till sill själva när de jobbade på mer än en dator.

Så dom startade Dropbox som snabbt blev världens bästa fildelningssajt.

Ett annat exempel ligger litet längre tillbaks i tiden. Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim jobbade på Silicon Valley-sajten PayPal och blev irriterade på att dom inte kunde fildela videon som de tog med sina digitalkameror. Så i februari 2005 bildade dom YouTube och förändrade världen.

Två variationer på samma tema.

Tekniskt kunniga människor som blir irriterade på att något som egentligen borde vara busenkelt är hur svårt som helst. Twitter är ett tredje exempel. Grundat i mars 2006 av Jack Dorsey, Evan Williams och Biz Stone. I deras fall var det ingenting de var irriterade på. Men jag har själv hört Biz Stone berätta om hur dom förstod att dom hade en idé som skulle komma att slå igenom. Det var när dom själva och deras medarbetare helt spontant började använda beta-versionen av Twitter.

Ett exempel på hur svårt det är för hierarkiska IT-företag att skapa innovativa produkter sammanfattas på ett synnerligen målande sätt av Nick Bilton i New York Times: Why the Surface RT Failed and the iPad Did Not

When Steve Ballmer, Microsoft’s chief executive, announced the Surface tablets last year, he stood on stage and touted a number of new and exciting features to try to separate the company’s offerings from the iPad. Among the new gizmos were additional ports, a USB drive, a microSD memory card slot, the ability to use a pen with the Surface Pro and a built-in flip-up stand. Pens sold by Microsoft also work with the Surface RT.

Just thinking about all those options is enough to make your head spin.

Today’s consumers don’t want options. They are impatient. They want to tear their new shiny gadget from the box and immediately start using it. They don’t have time to think about SD cards or USB drives or pens or flip stands.

The Surface RT didn’t allow that. Customers had to think about it.

I ett företag som Apple så kunde Steve Jobs insistera på att man skapade innovativa och spännande produkter. Men det var ett undantag. För det mesta behåller IT-företagen sin innovationsförmåga genom att köpa upp mindre företag, inte genom att själva innovera.

Eric Raymond skrev om skillnaden mellan den innovativa öppna kodrörelsen och kassiska IT-företag i sin klassiska bok Katedralen och basaren från 1997.

Det är också just av den här anledningen som IT-företagen idag allt mer använder öppen kod i sina egna produkter och omfamnar istället för att bekämpa, den öppna kodrörelsen.

En mycket intressant utveckling som även hjälper till att förklara varför stora klumpiga nationer som USA och Kina har svårare att innovera än små nationer som Sverige.

Nu har Microsoft djupa fickor och pengar på banken, så man kommer att överleva genom att köpa upp mindre företag och liksom Apple säkert komma igen. Men innovationen tillhör de små flinka startupföretagen.

Pressklipp:
Surface RT drog ned Microsofts resultat,Microsoft: NSA har inga bakdörrar,Nya Android smet ut i förväg
Mobila enheter drog upp Googles kvartal,

[tags]Google’s Chromebook Pixel, Mictrosofts Surface, Apples iPad, Innovativa produkter, Silicon Valley innovation [/tags]