Politik

Big Data och flygsäkerheten: ny incident med Asiana Airlines på San Franciscoflygplatsen

Flygplan från Asiana på San Franciscoflygplatsen.

När flygledningen på flygplatser världen över börjar lagra alla data digitalt så får man ny infallsvinklar för att hitta säkerhetsrisker. Hade man bara analyserat dom data man satt inne med på San Franciscoflygplatsen så hade man kunnat se en utomordentligt farlig trend för koreanska Asiana Airlines långt innan den helt oförklarliga och ytterst allvarliga landningsolyckan den sjätte juni.

För som Matier och Ross skriver i San Francisco Chronicle, så visste flygledningen redan att Asiana Airlines stod för sex till åtta gånger högre aborterade landningar, eller s.k. “go-arounds” än vad man hade kunnat vänta sig från Asianas totala antal flygningar till SFO:

SFO worries over Asiana’s landing record

Asiana Airlines has an unusually high rate of aborted landings at San Francisco International Airport — something has become an issue for officials from here to Washington, D.C., since one of the carrier’s planes crashed at SFO.

Asiana’s number of aborted landings, or “go-arounds,” is six to eight times greater than would be expected given the airline’s total number of flights into SFO, according to sources familiar with the numbers.

The pilots on the Asiana flight that crashed July 6 called for a go-around seconds before the Boeing 777 slammed into a seawall short of the runway, apparently because the plane was flying too slow. Three passengers died and about 180 were injured.

The South Korean airline accounts for only about 0.5 percent of SFO’s 600 daily landings. Its go-around total, however, is well above that.

Ytterligare en avbruten landning skedde den 19 juli, bara några dagar efter SFO öppnade banan där Flight 214 kraschade. Den gången avbröt ett Asiana plan sin landning bara 14 sekunder från touchdown.

Det är hög tid att alla såna incidenter publiceras av flygledningen världen över så att passagerarna själva kan avgöra vilket bolag de vill flyga med.

Det visar sig t.ex. nu att piloten vid spakarna på Flight 214 aldrig hade landat en Boeing 777 på San Franciscoflygplatsen tidigare och dessutom övervakas av en pilot som själv inte fullbordat sin träning i att landa på San Franciscoflygplatsen.

[tags]Asiana Flight 214, Flygdata, Big Data och flygsäkerheten, Farliga flygbolag, Flygdata San Franciscoflygplatsen, Fan Franciscoflygplatsen [/tags]

2 thoughts on “Big Data och flygsäkerheten: ny incident med Asiana Airlines på San Franciscoflygplatsen

    1. Lennart

      Barbro: Ja det är en intressant faktor som jag själv aldrig har tänkt på. Men inte desto mindre sann.

Comments are closed.