Politik

Massiva Webbkurser, MOOC och trojanska hästar, Udacity och Georgia Institute of Technology.

De tre stora ledande MOOC-företagen, Udacity, Coursera och EDX, har vuxit anmärkningsvärt snabbt, lagt ut hundratals kurser på nätet och byggt relationer till mängder av universitet. Men nu växer problemen och vägen framåt är mindre självklar.

Problemet är att medan idén med massiva webbkurser, med lärare från några av USA:s och världens bästa universitet, som dessutom är gratis, är rent omtumlande, så har man ännu inte löst frågan om hur riskkapitalet, som finansierar kurserna, ska kunna realisera sina vinster.

För MOOC-företagen är alla finansierade av riskkapital, vars slutmål är att ta pengar ut ur de universitet som anammar de tre storas webbkurser. Och som vi har sett i liknande situationer inom t.ex. den svenska sjukvården, typ Carema, så går vinsterna i såna här situationer föra kvalitén.

Till det kommer massiva mängder studenter hoppas av webbkurserna som dessutom inte leder till något examen eller diplom.

I ett försök att ta nästa steg framåt så har Sebastian Thruns Udacity gått ihop med Georgia Institute of Technology för att

Tamar Lewin skriver i New York Times: Master’s Degree Is New Frontier of Study Online

Next January, the Georgia Institute of Technology plans to offer a master’s degree in computer science through massive open online courses for a fraction of the on-campus cost, a first for an elite institution. If it even approaches its goal of drawing thousands of students, it could signal a change to the landscape of higher education.

But the courses have not yet produced profound change, partly because they offer no credit and do not lead to a degree. The disruption may be approaching, though, as Georgia Tech, which has one of the country’s top computer science programs, plans to offer a MOOC-based online master’s degree in computer science for $6,600 — far less than the $45,000 on-campus price.

… “This is the first deliberate and thoughtful attempt to apply education technology to bringing instruction to scale. It could be epoch-making. If it really works, it could begin the process of lowering the cost of education, and lowering barriers for millions of Americans.”

MOOC-konceptet kommer med all säkerhet att spridas, men kanske inte i den form som riskkapitalet hade väntat sig. För ingenting förhindrar att universiteten bygger upp sina egna kurser, som dom själva kan kontrollera. Den infrastruktur som behövs är ingenting som de tre ledande MOOC-företagen har monopol på.

Risken, och det är ännu så länge bara en risk, finns för att rovgiriga riskkapitalföretag ser MOOC-företagen som en trojansk häst som kommer att göra det möjligt för dom att privatisera universitetsväsendet och sen göra Carema-liknande raider som skulle ge dom själva gigantiska vinster, men lämna universiteten i ruiner.

Å den andra sidan alltså, möjligheten att ge hundratals miljoner människor världen över tillgång till en högklassig universitetsutbildning som dom idag inte ens kan drömma om.

Pressklipp:

[tags]MOOC, Sverige och MOOC, Stefan Fölster MOOC, MOOC Sverige, Svenska Universitet MOOC [/tags]