Bilden är klickbar
Mark Graham och Stefano De Stabbata, Oxford Internet Institute har ett intressant program: Information Geographies som kartlägger vem som producerar och reproducerar, som har tillgång till, och vem och vilka platser som representeras av informationen i vår moderna kunskapsekonomin.
Kartan använder sig av den välkända sajten Alexa och ger en synnerligen intressant bild av vilken sajt som är populärast i de olika världsdalarna.
Robinson Mayer skriver i Atlantic om Mark Graham och Stefano De Stabbatas kartläggning av de viktigaste webbsajterna i de olika delarna av världen: Age of Internet Empires: One Map With Each Country’s Favorite Website
The supremacy of Google and Facebook over any other site on the Web is clearly apparent. We also see an interesting geographical continuity of these two “empires”. Google is the most visited website in most of Europe, North America, and Oceania. Facebook, in contrast, is the most visited website in most of the Middle East and North Africa, as well as much of the Spanish-speaking Americas.
The situation is more complex in Asia, as local competitors have been able to resist the two large American empires. Baidu is well known as the most used search engine in China, which is currently home to the world’s largest Internet population at over half a billion users. At the same time, we see a puzzling fact that Baidu is also listed as the most visited website in South Korea (ahead of the popular South Korean search engine, Naver). We speculate that the raw data that we are using here are skewed. However, we may also be seeing the Baidu empire in the process of expanding beyond its traditional home territory.
Tre webbsajter från Silicon Valley dominerar i alla länder utom Kina: Google, Facebook och Yahoo. Yahoo grundades 1994, Google grundades 1998 och Facebook 2004.
Om vi nu tänker oss framåt 20 år, vilka webbsajter kommer då att dominera världen. Kommer de här sajterna ens att finnas kvar då? Och kommer EU och kanske t.om. Afrika att då ha sina egna sajter?
Och när vi nu vet att både Google. Facebook och Yahoo delar med sig av den information om sina användare som de samlar in, så inser man hur lätt det är för amerikanska NSA att dammsuga världen.
Pressklipp:
[tags]Populäraste webbsajterna,Information Geographies[/tags]