Politik

Inför Twitters börsintroduktion, nästa generation sociala verktyg hack i häl på ledaren

Medan San Franciscobaserade mikrobloggsajten Twitter som grundades 2006 är på väg att börsintroduceras så riktas riskkapitalets uppmärksamhet allt mer till nästa generation sociala mediaföretag. Textbaserade meddelanden är redan något av en anomali i dagens alltmer bild- och videocentrerade värld.

Att Twitter kommer att fortsätta att bli en inflytelserik aktör är det ingen som tvivlar på, men allt tyder på att den kommer att få dela scenen med ett antal uppstickareföretag.

Jenna Wortham och Vinnu Goel skriver i New York Times: Swarm of Rivals Seeking Share of Social Media Pie

Among these up-and-comers are Snapchat, WhatsApp, Line, Tumblr, Instagram, Pinterest, Kakao and Reddit. Each has a different take on what social networking should look like — inventive ways of private messaging and creating content with a rich infusion of images and videos.

These contenders, some from overseas, are attracting millions of followers, some at a greater rate than Twitter, which has been relatively slow to adapt to these newer forms of communication. And most of these services have something that is harder to pinpoint and that money can’t buy — an element of cool, an intangible factor that makes them more appealing than their predecessors.

Although most of the upstarts are not bringing in significant revenue — and Twitter has been losing money — for investors the question is which services will attract the most users and the most advertisers.

Problemet för alla de här företagen är att dom inte är baserade på patent utan enbart på öppen kod. Det finns därför inget som hindrar idel nya företag att skapa nya mobila bild och videoappar med samma ingredienser: lätt att ladda upp bilder och video med åtföljande text som kan geotaggas, alla aktiva användare har följeslagare och alla data ligger i datormolnen. Alla har de en mobil komponent som sen paras med en moln-komponent skriver i Python eller Ruby med åtföljande ramverk.

Såna här appar kan snickras ihop i allt snabbare takt, ofta med minutiösa skillnader från existerande appar.

Idag tar det en taggad grupp på säg tre pers omkring tre månader att skriva ihop en alfa-version av en sån här app. Sen gäller det om man kan få användare och efter det litet hyggligt riskkapital.

I Stockholm ger bl.a. den nystartade SUP46 draghjälp åt hugade IT-entreprenörer.

De flesta såna här appar misslyckas men många nog lyckas för att ständigt nya IT-ingenjörer och startupentreprenörer ska försöka. Och även om man misslyckas så lär man sig så mycket på kuppen att de flesta anser att det är värt bemödandet.

Nu är de flesta av de här sociala apparna riktade till kidsen, men det kommer att bli inom företagsvärlden som såna här sociala appar kommer att få den största effekten.

Pressklipp:
“Twittrarna behöver bli fler”,Ny blogg: Daniel Ek prisad när startup-hus invigdes

[tags]Twitter Börsintroduktion, Mikrobloggar, Bloggar, Sociala Sajter, Riskkapital mikrobloggar, SUP46 [/tags]

2 thoughts on “Inför Twitters börsintroduktion, nästa generation sociala verktyg hack i häl på ledaren

  1. Bosse

    Twitteraktier är inget jag skulle kunna tänka mig att lägga pengar på. Nätet svämmar snart över av sociala sajter och medföljande appar och jag gissar att intresset får dessa redan har nått sin topp, och som du skriver kan textbaserade meddelanden redan vara på väg att bli passé. Då är det riskabelt att satsa på en aktie i ett företag där hela värdet ligger i användarna. För dålig substans och gissningsvis ett astronomiskt högt P/E-värde gör inte aktien mer attraktiv.

    1. Lennart

      Bosse: Jag tror det är klokt, speciellt efter vad som hände med Facebooks aktie när den börsintroducerades.

Comments are closed.