Politik

Transitstrejk i drömfabriken Silicon Valley – sådan är kapitalismen

Fred Åkerströms medryckande gamla “Kapital” från 1960-talet kanske inte riktigt passar in på den här strejken, men jag spelar den i alla fall.

Transitstrejken på det viktiga SL-tåget BART i Silicon Valley är nu inne på sin fjärde dag. Att det finns arbetare som har en fackförening i drömfabriken i Silicon Valley kanske verkar underligt, men det gör det alltså, och eftersom Bat Area Rapid Transit eller BART är det kanske viktigaste transitsystemet i Silicon Valley, så slår strejken hårt mot alla pendlare, inte bara i San Francisco. Den slår också hårt mot turister som ska ta sig från San Franciscoflygplatsen in till San Francisco i norr.

Michael Cabanatuan skriver i San Francisco Chronicle: Meetings taking place to end BART strike

Officials for BART and its striking unions worked with a federal mediator Monday to figure out a settlement to the four-day transit strike.

Rick Rice, a BART spokesman, said the transit agency’s management met with unions and federal mediator Greg Lim to try to come to an agreement.

“If we can have an agreement by 6, we can have train service in the morning,” Rice said Monday afternoon.

Asked if that was likely to happen, he replied, “We’re certainly trying hard to make that happen.”

A source close to the talks said the sides were “an inch apart” Sunday night and “half an inch apart” Monday.

Because of the sensitive nature of crafting a deal both sides can live with, few details are available.

Men som Andrew S Ross skriver i San Francisco Chronicle så talar mycket för att myndigheterna i de annars så progressiva Kalifornien snart kan komma att olagligförklara strejker som den här, eftersom de ekonomiska effekterna på den viktiga Silicon Valley-eknomin helt enkelt så allvarliga: BART strike could have long-term impact on unions

Changing perceptions

So far, local labor organizations appear to be standing firm behind BART’s unions. “Today’s strike was not an outcome workers wanted. But it was the only outcome management would allow,” Pulaski said in a statement Friday. “The California labor movement will continue to support BART workers in their fight for a fair contract.”

An executive with a Bay Area union local said: “I haven’t heard of other unions pulling back their support. But the situation definitely raises issues of how unions are being perceived by the public. To many we’re just another special-interest group.”

Shaiken added: “In the 1950s, when unions went on strike and gained something, everybody cheered, including nonunion people, because that meant they could gain things too. Now it’s turned on its head. Unions want something and the reaction is, ‘What about us?’ “

En möjlighet är att ytterligare automatisera BART-tågen och hela systemet för att göra det mindre beroende av lågavlönade arbetare. Som hur som helst inte längre har råd att bo i det snabbt gentrifierade Silicon Valley.

Tyvärr, eller kanske lyckligtvis, så är arbetarrörelsen snabbt på väg till historiens skräphög, ersatt av automatiserade datorsystem. Om något decennium kommer man inte ens att veta vad ordet strejk betyder. Sådan är kapitalismen, på gott och ont.

Pressklipp:
San Francisco lamslogs av tågstrejk , San Francisco lamslogs av tågstrejk,San Francisco lamslogs av tågstrejk

[tags] Strejk Silicon Valley, Transitstrek San Francisco,[/tags]