Politik

IT-revolutionen som kom av sig, webbkameror, Google Maps och vad som kunde ha blivit

Bilden från Stortorget i Malmö är klickbar
hemsidor
En gång i webbens barndom ungefär samtidigt som folk över hela världen började lära sig HTML och snida på sina egna hemsidor, så började ett växande antal entusiaster att sätta upp sina egna webbkameror.

Det öppnade en hel värld och jag minns hur jag av en slump hittade en webbkamera i Umeå som jag kunde röra på med ett musklick. Så jag satt här i Silicon Valley och kunde svänga på kameran och zooma den, det var helt fantastiskt.

Man skulle ha trott att den hör teknologin med tiden skulle ha utvecklats i rasanda fart och att man idag skulle ha webbkameror överallt i t.ex. Sverige. Men den utvecklingen har helt stannat upp. Det finns färre webbkameror idag än det gjorde för tio-15 år sen, trots att priset har sjunket och att bredbandet har vuxit.

Det här är underligt speciellt nu när vi har Google Street View som man lätt skulle kunna koppla till existerande webbkameror. Men istället förblir Google Street View frusen i tiden. Och frågan är hur ofta den kommer att uppdateras.

Om vi tar Uppsala t.ex. så vore det lätt att sätta upp en webbkamera på Centralen, en från Carolina Rediviva ner mot Drottninggatan och stan, en vid slottet och en på Stora Torget. Tre kameror skulle ge en jättefin bild av dagens Uppsala.

Men nej, sånt sysslar varken myndigheter eller allmänheten med längre. Trots att det skulle göra reklam för stan. Ett av de få undantagen är Falkenberg Energis fina webbkamera över Skrea Strand, alldeles där frun och jag semestrade i höstas.

Så varför sätter man inte upp webbkameror och kopplar dom till Google Maps?

Pressklipp:

[tags]Webbkameror, Webcams, Webbkameror i Sverige, Sverige Webbkameror, Sweden webcams [/tags]

15 thoughts on “IT-revolutionen som kom av sig, webbkameror, Google Maps och vad som kunde ha blivit

  1. Bosse

    Peter Andersson: Jag tror du har en poäng här. Att impregnera bocken med stora mängder miljöfarligt flamskyddsmedel vore väl det sämsta de kunde göra och därtill säkert ett miljöbrott i megaformat. Särskilt då om bocken ändå bränns och hela skiten går upp i rök och sprids med vinden.

    Så jag tror inte att den någonsin varit impregnerad på riktigt. Kanske de hällt på något ofarligt någon gång för att det ska se realistiskt ut men mer än så tror jag aldrig att det varit. Jag hoppas verkligen att det är så för flamskyddsmedel har vi redan mer än nog av i miljön.

    Var det förresten inte just i Silicon Valley som problemet med flamskyddsmedel först uppmärksammades när dricksvattnet där visade sig innehålla för höga halter av sådana ämnen?

  2. Bossebus

    Peter: Man skall nog inte tro på allt som kvällsblaskorna har krigsrubriker om. Som sagt ovan av någon,det är en brasa som blivit officiellt hanterad sedan flera år. Billig reklam för staden.

  3. Peter Andersson

    En fråga i största allmänhet till Lennart och läsekretsen: Är det ens lagligt att impregnera hela bocken med flamskyddsmedel så som påstods att de hade gjort när den smälldes upp i år? (Huruvida det var sant eller inte är en sidofråga, låt oss utgå från att det var det tills vidare). Det måste ju gå åt enorma mängder i så fall? Med tanke på vilka paniklarm det varit om flamskyddsmedel i mikromolmängder i datorer så har jag svårt att se hur man skulle kunna få klartecken att hälla några hundra liter över en halmstaty som skall stå på offentlig plats mitt i stan.

    1. Lennart

      Peter: Det är en fråga jag inte ens har tänkt på själv. Men även om man inte gjorde så så är det ju lätt att sätta upp övervakningskameror-
      Men som Bosse säger så verkar ju hela grejen vara att bocken ska brinna.
      Det vore onekligen intressant att veta vad bocken kostar att tillverka och sätta upp. Om det bara är några tusen så är det ju ingenting.

  4. Bosse

    Lennart: Javisst vore det hur enkelt som helst att övervaka bocken om de inte vill att den ska brinna. Så för mig är anledningen till att den brinner uppenbar, och jag kan till och med förstå det. 🙂
    Man ska nog trots allt inte underskatta värdet av den här typen av uppmärksamhet.

  5. Bosse

    “OK, jo jag förstår att det blir gratisreklam för Gävle, men jag undrar om den reklamen någonsin kan översättas till inkomster för kommunen”

    Tja bocken har ju blivit ett varumärke och eftersom stadens köpmän varje år är med och sponsrar det hela så gissar jag att de får något slags utbyte av det. Företagare brukar inte agera jultomte om de inte får något tillbaka. Jag tror att bocken till viss del kan fungera som “gateway” in till Gävles övriga verksamheter.
    “Julbocken i Gävle? Vad är Gävle för ort och vad pysslar de mer med där? Jaha ja Gevalia, Läkerol och Ahlgrens bilar kommer därifrån”

    Fler varumärken repeteras in i folks medvetanden och sånt funkar uppenbarligen. Det är bara att kolla hur TV-reklam fungerar. Alla “hatar” reklamavbrotten och ingen kan tänka sig att köpa något bara för att de sett märket i ett förhatligt reklamavbrott. Likväl så funkar reklamen, för i annat fall skulle inte otaliga företag satsa miljonbelopp på samma reklam. Reklampsykologi och varumärkesbranding ska nog inte underskattas.

  6. Kalle

    Och här finns statistik på bockens öde genom tiderna:
    gävlebocken

    Den mest “lyckade” var nog 2004 då man brände bocken i skydd av en hackad webkamera med inspirerande text, ”Burn bockjaevel”.

    Visserligen ska man inte uppmuntra till sånt här, men jag tror att det blivit något av en sport i Gävle, rent av kultur kanske.

    1. Lennart

      Kalle: Vad dom givetvis borde göra nu är att skriva en mobil app och sätta upp sociala nätverk kring bocken. jag tar för givet att det finns en Facebooksida “vi som vill bränna ner bocken i Gävle”?

  7. Christer W

    De flesta kommuner lägger säkert lika mycket pengar på julgranar och annat pynt men blir inte omtalade som gävles bock. Jag kan tänka mig att en och annan turist på väg norrut stannar till i Gävle just för att de känner till namnet. E4 norrut är ett riktigt turiststråk juni, juli och augusti.

  8. Christer W

    Bocken är mycket väl satsade reklampengar. Varje år får Gävle “reklamtid” gratis pga frågan kommer den att brinna och när.
    Lennart du kan satsa en slant på dag och klockslag på när det brinner eller om den överlevet helgerna.

    1. Lennart

      Christer: OK, jo jag förstår att det blir gratisreklam för Gävle, men jag undrar om den reklamen någonsin kan översättas till inkomster för kommunen. Visst man kan satsa pengar, men det är väl ingenting som kommer kommunen till godo. Och hur många svenskar eller utlänningar som tänker resa till USA eller Thailand säger nej men vi struntar i det, vi sticker till Gävle istället? Bara en stilla undran.

    1. Lennart

      Bosse: OK, kul har inte sett den. OK, då är det bara att ta fram popcornen och sätta sig att vänta på att någon bränner ner bocken. Tydligen så vill inte stadens fäder och mödrar och allt vad dom är att bocken ska överleva. Dom kunde ju lätt impregnera och bevaka den.

Comments are closed.