Bilden är klickbar
Den som är intresserad av startupmarknaden i Silicon Valley bör ta en snabbtitt på San Francisco-baserade Topsy, som specialiserar sig på att utföra avancerad analys av den information man hittar i Twitter-flöden.
Företaget grundades i januari 2007 har 32,2 miljoner dollar i riskkapital och hela 45 anställda. Det är en himla massa anställda i dagens startupvärld.
Nu har Apple alltså köpt Topsy för 200 miljoner dollar, ungefär sex gånger det riskkapaital som investerarna har plöjt in i Topsy.
Daisuke Wakabayashi och Douglas MacMillan skriver i Wall Street Journal: Apple Taps Into Twitter, Buying Social Analytics Firm Topsy
Apple recently acquired social-media analytics firm Topsy Labs Inc. for more than $200 million, according to people familiar with the matter.
Topsy specializes in analyzing the global conversation on Twitter. Its tools can decipher how often a term is tweeted, find an influential person on a specific subject, or measure the exposure of an event or campaign.
The company is one of a handful of Twitter Inc. partners with access to the so-called “fire hose”—the full stream of tweets since 2006, which now average roughly 500 million a day. Topsy then analyzes this information and resells it to customers.
Till skillnad från de flesta andra IT-företag så köper Apple för det mesta bara mycket små företag.
I såna här fall så får Topsys chefer ett köpekontrakt som tvingar dom att jobba gör Apple i ett eller kanske två år, innan de kan få pengarna i hand och gå vidare till ett nytt startupföretag.
För några år sen var 200 dollar en jättelik summa, i dag är det växelpengar när lilla Snapchat är värt fyra miljarder dollar.
Pressklipp:
Apple köper socialt analysföretag
[tags]Apple Topsy, Sociala medier. [/tags]