Politik

San Francisco och Googlebussarna: protesterna växer mot de hårdföra IT-företagens framfart

Market Street i San Francisco

De flesta här i Silicon Valley har tagits på sängen av de växande protesterna mot IT-företagens gräddfiler och totala likgiltighet över det samhälle de verkar i. Det är som om ju framgångsrikare företagen har blivit, desto oförsiktigare har de blivit i hur de uppträder.

I grunden handlar det här om att ledande företag från Apple till Google, Twitter och Facebook gör allt de överhuvudtaget kan för att undvika att betala lokala skatter och att bidra till det samhälle där de faktiskt är belägna och verkar. Så Apple har skrivit sig i Nevada för att undvika att skatta i Cupertino. Det handlar inte om några tusen dollar, det handlar om miljardbelopp. Och när en lokalpolitiker i Cupertino frågade Steve Jobs om han inte kunde tänka sig att sponsra bredband för Cupertino, så fick han ett blankt nej.

Det hade inte ens märkts i Apples budget. Den växande snålheten är beklämmande, som att Google under flera år har utnyttjat en lucka i lagen för att få tillgång till subventionerad flygbensin för sina privatplan. Något som nu har uppmärksammats och åtgärdats. Hur jäkla fräck man man bli?

David Streitfeld och Malia Wollman skriver i dagens New York Times: Tech Rides Are Focus of Hostility in Bay Area

What is at issue, however, is not Silicon Valley’s creativity but its wealth, and the sense of entitlement that brings. The tech companies’ position on the buses is this: We’re not driving our own cars, jamming the roads and polluting the air. We spend our money here in San Francisco, keeping high-end waiters and baristas and boutiques salespeople gainfully employed. Be grateful.

The protesters, and increasingly the community, respond: If we parked at a bus stop for just a moment, we would get a $279 ticket. Tech buses do it with impunity. And how do you spend your money in San Francisco if you spend all day 30 miles away?

During a three-hour meeting at City Hall, angry residents complained that even a low-income San Franciscan has to pay $2 to board a city bus while the city planned to charge tech shuttles just $1 per stop per day, regardless of how many workers got on or off.
“These companies should pay a handsome sum of money to the city, not just one dollar,” said a retired social worker, Herbert Weiner, 75. “They are filthy rich.”

Det handlar inte bara om hur IT-företagen lägger sig till med egna gräddfiler, det handlar om hur dom inte vill engagera sig för det samhälle de verkar i. I det här fallet i Silicon Valley med en sönderfallande infrastruktur, med lappade vägar, kilometerlånga köer och råttinfekterade skolor och lågavlönade lärare som inte längre har råd att bo i området. Dom hade mycket lätt kunnat samarbeta med myndigheterna i Silicon Valley för att förbättra kommunikationerna och skolorna, för att hjälpa de fattiga och underbetalda, för att göra Silicon Valley till ett föregångssamhälle. Men det är inte deras bord, dom är inte intresserade, punkt och slut. Om det inte handlar om deras aktiekurser så vill dom inte höra på.

Företag som rums och villa-uthyrningsföretaget Airbnb och taxiföretaget Uber har också en affärsmodell som öppet struntar i gällande lokala lagar och förordningar. IT-företagen har blivit nyliberala.

Och om någon politiker skulle vara dumdristig nog att trycka på som man gjorde mot Twitter i San Francisco, så svarar IT-företaget omedelbart med att “ja då flyttar vi bara någon annanstans”.

IT-företagen här i Silicon Valley har blivit alltför framgångsrika och alltför hårdföra. Det är hög tid att folk börjar protestera.

Silicon Valley: protesterna mot Googlebussarna och hur IT-företagen ostraffade kringgår lagen växer i San Francisco

Pressklipp:

[tags]San Francisco, IT-miljonärer i San Francisco, Miljonärer i San Francisco, Googlebussar [/tags]

2 thoughts on “San Francisco och Googlebussarna: protesterna växer mot de hårdföra IT-företagens framfart

  1. Magnus Bäck

    Du har skrivit många inlägg på precis samma tema nu. Vad tycker du konkret att företagen ska göra? Jag kan inte svara för alla företag, men att säga att Google och dess anställda inte engagerar sig i samhället och bara bryr sig om aktiekursen är inte hederligt. Varje år skänker företaget (globalt) $100M plus arbetstimmar och produkter. 2012 fick t.ex. Mountain Views skolor $1M, 2011 fick två museer i San Francisco $2M var, förra hösten skickade man busslaster med anställda till Staten Island för att hjälpa till med att röja upp efter orkanen Sandy och i höstas lovade man att skänka 17000 tablets till Sandy-drabbade områden. Det finns förstås alltid mer att göra och man kan alltid diskutera om $100M/år (en knapp procent av vinsten) är rätt nivå, men den diskussionen verkar du inte lika intresserad av.

    1. Lennart

      Magnus: Tack för en bra kommentar och nyanserad kommentar! Orsaken till att jag har skrivit så mycket om Googlebussarna och det växande motståndet mot IT-företagen här i Silicon Valley, inte bara Google, är att det har blivit en allt större lokal fråga som inte verkar ha uppmärksammats i Sverige.

      Den klassiska bilden av IT-företagen som enbart positiva håller på att ersättas av en mindre smickrande bild. Sen kan man alltid ha olika åsikter om vad som är viktigt och trivialt.

      Till din lista kan jag lägga till att Google till skillnad från Apple upplåter sina lokaler till Meetups, som jag själv deltar i.

      Men vad jag ser här i Silicon Valley, och som jag refererar i mina inlägg, är bl.a. att Google har fått växande kritik för att man struntar i att betala de gällande avgifterna för att man använder kommunala busshållplatserna i San Francisco. Eftersom det är många bussar så rör det sig om miljonbelopp.

      Det är givetvis bra att Google hjälper till i katastrofsituationer och donerar surfplattor o.d., men samtidigt som man gör det så har man i många fall helt sonika struntat i att följa lagen så länge som man inte stöter på något motstånd. Som att man i flera år flög sina privatplan från Moffett Field på skattesubventionerad flygbensin. Det var så helt onödigt. Man har nog med advokater för att kolla det där och även inse att det förr eller senare skulle avslöjas.

      Bussarna, och det är inte bara Google som har sin egen bussflotta, har blivit en symbol för att IT-företagen skaffar sig sina egna gräddfiler istället för att hjälpa till att lösa Silicon Valleys svåra trafikproblem så att alla får det bättre.

      Men man är inte intresserad. Jag ska skriva mer om det här i veckan, och hör gärna av dig med fler kommentarer om det här.

      Jag använder själv Google varje dag, deras teknologi är förstklassig, jag brukar jämföra dom som Perikles Aten mot Apple som Pleistarchos Sparta. Apple har förändrat världen, revolutionerat den till det bättre. Det betyder inte att de inte har sina fel, att de inte samtidigt har mycket vassa armbågar och struntar i gällande lagar så länge som ingen säger stopp och belägg.

      Vilket är vad protesterna mot Googlebussarna handlar om.

      Jag vet inte hur stor skatt som Google betalar i Silicon Valley, men jag vet att Apple, som jag också skriver om, har skrivit hela företaget i Nevada för att undgå att betala lokala skatter. Kanske inte precis vad man väntar sig av ett ansvarsfullt företag.

Comments are closed.