Politik

Efter Malaysia Airlines Flight 370 krasch, nu måste flygbolagen slänga ut den föråldrade svarta lådan.

När persondatorn utvecklades i rasande takt på 1980-talet och början av 1990-talet å var det en komponent som inte förändrades, och det vad disketten om det är nu är någon som minns den. Det är precis samma sak med den svarta lådan. Den har frusen fast i tiden.

För att tala klartext: den enorma flygtrafiken världen över sköts fortfarande och helt oförklarligt via röstsamtal mellan flygledningen och cockpit.

De flesta moderna flygplan har för länge sen ett signalsystem som kallas Aircraft Communications Addressing and Reporting System eller ACARS som mest kan liknas vid SMS för flygplan. Detaljer finns bl.a. på den här länken.

Liknande meddelanden finns för server-datorer som också signalerar utan mänskligt ingripande. Och som “ringer hem” om de utsätts för elavbrott eller systemproblem.

Det är en ren skandal att man inte har vidareutvecklat ACARS så att flygplanen kan överföra mer detaljerad information om telemetrin ombord på dagens flygplan.

När nu Malaysia Airlines Flight 370 har störtat så ställs frågan varför piloterna inte hann skrika Mayday i mikrofonen! Tala om arkaiska flygsystem. För Mayday går tillbaks till 1923!

Nu producerar ett modernt datoriserat tonvis med data, s.k. Big Data, så dagens ACARS och liknande system kan helt enkelt inte klara av så många data. Men man kan ändå skicka nyckelinformation som skulle göra det möjligt att omedelbart avgöra det stora förloppet.

Steven Trimble skriver i Guardian: Malaysia Airlines flight MH370 makes it clear: we need to rethink black boxes. Your iPhone is more powerful than the evidence-collecting computers in the cockpit. Simple changes could mean faster answers for plane crashes

The ongoing mystery of Malaysia Airlines flight MH370 is the fault of a bizarre quirk in our networked society. Even cars have broadband connectivity now, but the modern jet airliner – perhaps our most technologically evolved mode of transport – still exists in the age of radio.

Air traffic controllers today must orchestrate the most congested airspace using primarily voice commands. You can send and receive text messages from most aircraft, surf the web and even stream House of Cards. The system that powers the plane is limited to pre-dial-up internet connection speeds.

There is simply no datalink onboard an aircraft with the bandwidth to continuously stream the volumes of data collected and stored during every second of a flight by the flight data recorder and the cockpit voice recorder.

Den utmärkta amerikanska Aviation Week har detaljer om det kraschade planet:

The aircraft involved is registration 9M-MRO. According to Aviation Week’s Fleet database, the aircraft is c/n 28420, line No. 404, delivered to the airline in May 2002. It was powered by Rolls-Royce Trent 800 engines. The airframe was involved in at least one notable previous incident – an airfield incursion at Shanghai Pudong airport in 2012.

Om man använde ett modernt data-kommunikationssystem som ACARS så skulle man under hela flighten kunna samla in mängder med data som man sen skulle kunna analysera i realtid. Det skulle öppna upp ewn ny era i flygindustrin. Om man bara vill.

Fler inlägg om flygfrågor.

Pressklipp:

Malaysian Airlines: 239 befaras döda,SR, SvT

[tags]Malaysia Airlines Reuters Malaysia Plane Missing Vietnam Vietnam Plane Missing Malaysia Airlines Plane Missing [/tags]

2 thoughts on “Efter Malaysia Airlines Flight 370 krasch, nu måste flygbolagen slänga ut den föråldrade svarta lådan.

  1. Per A.

    I och med att det i dag går att betala för tämligen snabb internetaccess även på långdistansflygningar över större hav, så finns uppenbarligen teknologin och bandbredden redan i drift.

    1. Lennart

      Per A.: Ja precis, om passagerare hade mobiler med satellitabonnemang påslagna så skulle ju någon i alla fall hinna texta. Det är konstigt att Malasyan Airlines ännu inte har sagt ett ord om de ACARs-meddelanden som planet bör ha skickar.

Comments are closed.