Politik

Mysteriet tätnar, Malaysia Airlines Flight 370 oförklarliga krasch

När Air France flight 447 från Rio de Janeiro i Brasilien till Paris den första juni 2009 försvann spårlöst över Atlanten så fanns det vissa vaga indicier på vad som möjligtvis hade hänt. Vädret i området där planet försvann var fyllt av kraftig turbulens med ismoln och det var känt att de pitotrör som användes ombord som hastighetsmätaren kunde isa igen. Trots varningar så hade Air France inte brytt sig om att omedelbart åtgärda de felaktiga pitorören.

Men Malaysia Airlines Flight 370 som var på väg till Beijing från Kuala Lumpur när det försvann från radarsystemen över Borneo den åttonde mars, och tydligen störtade i havet utanför Vietnam, flög i perfekt väder utan någon som helst turbulens.

Planet, en tvåmotorig Boeing 777 är dessutom ett av världens genom tiderna säkraste plan. Även om en del experter ursprungligen oroade sig för att riskerna för långdistansflygningar över vatten med ett tvåmotorigt plan skulle vara riskablare än med ett traditionellt fyrmotorigt plan, så har de farhågorna inte visat sig ha besannats.

Så vad kan ha hänt?

En hypotes är en terrorattack, och Keith Bradsher och Eric Schmitt skriver i New York Times om att två av passagerarna ombord reste på stulna pass: Passport Theft Adds to Mystery of Missing Malaysia Airlines Jet

A European counterterrorism official said the Italian man whose passport was stolen, Luigi Maraldi, 37, called his parents from Thailand, where he is vacationing, after discovering that someone by the same name was listed on the passenger manifest. The official, who spoke on the condition of anonymity, said Mr. Maraldi reported the theft last August to the Italian police. The official said the passport of the Austrian man, Christian Kozel, 30, who is currently in Austria, was stolen about two years ago.

The European official said he was surprised that it had been possible to check in with stolen passports at the Kuala Lumpur airport and that an alert should have popped up on the airline agent’s computer.

Det faktum att det var möjligt att borda ett plan med ett stulet pass i Kuala Lumpur säger en hel del om säkerheten på flygplatsen. Men de kinesiska myndigheterna skulle knappast vara så oförsiktiga och jag har svårt att tro att dom skulle släppa in personer med stulna pass. Som ju inte bör ha sett speciellt lika ut de bilder som att i passen. Och att byta ut en bild i ett pass eller försöka förfalska hela passet är inte lätt i dag. I alla fall inte så att det lurar kinesiska passkontrollanter.

En annan möjlighet är ett katastrofalt fel ombord på planet. Vilket alltså skulle vara den första gången någonsin som en 777 skulle ha kraschat på det sättet.

Det tragiska är att flygteknologin inte har moderniserats som den borde. Såna här flygplan skulle nämligen inte behöva använda sig av de gamla svarta lådorna utan kan skicka automatiska statusmeddelanden som kan avläsas i realtid.

Kanske kommer den här kraschen att skynda på moderniseringen av flygplanens kommunikationssystem.

Vi får helt enkelt vänta och se vilka nya uppgifter som kommer fram under de närmaste dagarna. Eftersom havet där flygplanet tydligen störtade är betydlig grundare än Sydatlanten så bör manr elativt snart kunna lokalisera vrakdelarna.

Pressklipp:
Aftonbladet,SvD,, SR

[tags] [/tags]

5 thoughts on “Mysteriet tätnar, Malaysia Airlines Flight 370 oförklarliga krasch

  1. kalle

    jag tror att det har med utomjordingar att göra när planen för sviner för jag har själv set saker som jag inte kan förklara vad det är men jag har set så mycket dockmuntärer hur flygplan försviner o det har med flygplan att göra. det kan ju vara kapade ochkså det är ju inget som jag vet om alls men jag tror inte det har en kärnsla att det är utomjordingar

  2. Fredrik

    Du måste köpa ett pass ifrån någon som är tillräckligt lik dig själv. Med tanke på att 60000 pass förloras varje år (http://www.svt.se/nyheter/sverige/60-000-svenska-pass-tappas-bort-i-ar), så är det ändå en ganska framgångsrik metod. Jag antar att passkontrollanter har svårt att bedöma människor med annat ursprung. Lägg till förändrad skäggväxt, viktändringar mm så är det nog ganska svårbedömt. Tydligen får inte datoriserad ansiktsigenkänning användas heller. Enligt uppgift så bedöms allt för avancerade identitetskontroller vid gränspassage inskränka den personliga integriteten.

    Stöldanmälda pass registreras förstås. Jag påstår dock att det inte sker några online-kontroller mot detta register vid gränspassage. Huvudorsaken är enligt uppgift polisens oförmåga på IT-området.

    1. Lennart

      Fredrik, Tack och jag läser just Los Angeles Times att Sverige tydligen inte är ett av de länder som kollar Interpols databas: http://lat.ms/1lLG6oY vilket ju är anmärkningsvärt:

      Noble, the Interpol chief, lamented the fact that few countries have been availing themselves of the opportunity to check passports against the agency’s database. He said that last year, passengers were allowed to board planes more than a billion times without having their passports screened against the agency’s database.

      The United States, Britain and the United Arab Emirates are regular users of the database, he noted, with U.S. officials searching it 250 million times a year. Britain uses it 120 million times per year and the Emirates more than 50 million times annually, he said.

  3. Fredrik

    Angående stula pass så finns det (enligt insatta källor) inte några fungerande spärrar för stulna svenska pass. En inte helt obetydlig del av asylinvandringen sker med hjälp av sålda pass som sedan anmäls förlorade. Polisen som i princip inte lyckas med något IT-system, har inte något fungerande system för att kontrollera om ett pass är stöldanmält vid gränspassage.

    Vidare så finns det biometri i form av fingeravtryck lagrade i alla pass, men detta används inte vid gränspassage, eftersom det inte finns några fingeravtrycksläsare på plats. Därför kan man alltså sälja sitt pass till en person som liknar en själv (i t.ex sitt gamla hemland). Att fingeravtrycken inte stämmer spelar ingen roll, eftersom det aldrig kollas.

    1. Lennart

      Fredrik: Tack, mycket intressant! Men ponera nu att jag köper ett stulet pass och flyger till Arlanda. Visst kan väl passkontrollanten se att det inte är samma person på bilden? Och det går väl inte att byta ut bilden utan att det märks?

      Och det står i New York Times att stulna pass läggs in i en internationell databas.

Comments are closed.