Politik

Svenska “experter” och mysteriet kring Malaysia Airlines flight MH370

USA hjälper till med letandet efter Malaysia Airlines flight MH370.

Den svenska pressens förkärlek för “experter” av alla olika slag leder lätt till ovederhäftiga artiklar. Som den TT-artikel om Malaysia Airlines flight MH370 som står att läsa i dagens SvD och som citerar “flygsäkerhetsanalytiker Hans Kjäll”. Pulssignal kan komma från spökplan. En pulssignal som kan vara från det försvunna malaysiska passagerarplanets svarta låda har upptäckts i Indiska oceanen.

En teori är att litiumbatterier i lastutrymmet har självantänts och gjort hål i tryckkabinen. Piloterna gick också, innan planet försvann från råradarekot, plötsligt ner i höjd till ungefär 7 000 meter, säger Kjäll…..

Om det verkligen visar sig vara den svarta lådan är det mest sannolika, enligt Kjäll, att ett fel inträffat ombord som hastigt slog ut all navigations- och kommunikationsutrustning.

Då kan också planet lägga sig i jämviktsläge och bli omöjligt att manövrera.

Även om en en svensk flygsäkerhetsanalytiker givetvis kan ha intressanta åsikter om flygkatastrofer, så vet vi redan hur totalt osannolikt det är att de litium-batterier som fanns i lasten på MH370 skulle fatta eld. Något som den amerikanska flygsäkerhetsexperten Greg Feith, som har utrett luftfartshaverier för National Transportation Safety Board redan klart har redovisat: MH370 wreckage, probable cause may never be found, says ex-NTSB investigator

A fire of any kind in the electronics bay or the cargo hold where the lithium-ion batteries were stored is improbable, he said. The 777 has ample smoke and fire detectors to alert the crew, which then would have radioed an emergency and a return to Kuala Lumpur, where fire equipment is prepared for these emergencies. “None of this happened.”

The batteries were properly packaged and placed in a Class D, air-tight cargo compartment that also has smoke vents. Aside from the warning devices in the event of smoke or fire, there is a standard procedure for an airborne 777 to deal with such an emergency to further rob the compartment of any oxygen, should any develop

Greg Feith har också klart påpekat att de olika signalsystem som fanns på MH370 inte hade någon gemensam knutpunkt som gjorde att de alla kunde slås ut samtidigt.

Hans Kjäll, som har gjort ett antal uttalanden om Malaysia Airlines flight MH370 framstår som dåligt påläst, vilket inte är bra för en “expert” av något slag.

Att vara expert betyder inte bara att man generellt sätt behärskar sitt ämne utan också att man är insatt i den aktuella situationen. Och i det här fallet handlar det alltså om hur litium-batterier lagras ombord på en viss typ av flygplan, nämligen en Boeing 777-200ER. Och för att kunna uttala sig auktoritativt om det så måste man inte bara kunna allt om litium-batterier och hur lättantändligt de är under olika situationer, utan också hur lagerutrymmet på det aktuella planet var konstruerat. Den verkligen experten är den som i en sån hör situation erkänner att man helt enkelt inte vet.

Mer om det försvunna Malaysia Airlines flight MH370

USABloggen.se

Pressklipp:
Mystisk signal kan vara försvunnet plan,DN,DN, SR

[tags]Malaysia Airlines Reuters Malaysia Plane Missing Vietnam Vietnam Plane Missing Malaysia Airlines Plane Missing, Fariq bin Ab Hamid, Zaharie bin Ahmad, MH370 [/tags]