Politik

Är Twitters tid redan ute? Kidsen flockar till WeChat och WhatsApp, är SnapChat akterseglad?

Glöm mikrobloggarna! Twitters aktiekurs dalar därför att man inte kan attrahera nya kunder och detsamma gäller dess kinesiska kopia Sina Weibo, som nyligen har börsintroduceras, har också liknande problem. I det senare fallet förvärrad av kinesisk censur.

Men idag är verkar det som om mikrobloggarnas tid definitivt är ute. Nästa fluga är vad jag kallar chatt-appar som kinesiska WeChat som jag själv gillar skarpt, amerikanska WhatsApp som Facebook nyligen köpte för $19 miljarder, japanska Line och koreanska Kakao Talk. För att bara nämna några.

De flesta av dom erbjuder gratis SMS, video och audiomeddelanden, vilket är en stor sak i Kina där WeChat i stort har den gigantiska marknaden åt sig själv. Man kan även skicka bilder.
Och dom är oerhört enkla att använda.

En kusin till de här apparna är SnapChat, som Facebook gjorde ett misslyckat försök att köpa för ett tag sen. Den är oerhört populär bland kidsen som skickar bilder som försvinner efter några sekunder. Men trots sin stora och helt oförståeliga framgång, så håller den nu på att akterseglas av de nyare chatt-apparna. Som Jenna Wortham skriver i New York Times, så försöker man nu klona sig fram till att bli en kopia av WeChat och de andra chatt-apparna. : Snapchat Goes After Mobile Messaging With a New Design

And now, the founders are hoping to transform the company’s product into something more sleek and sophisticated, a primary hub for mobile messaging. On Thursday, Snapchat began introducing a new version of its application and its features via — what else? — a Snapchat message the company sent to its users.

“The goal has always been to move beyond messaging,” Evan Spiegel, one of the company’s founders, said in an interview in New York on Tuesday. “We’re trying to take the traditional text conversation and make it better.”

Snapchat’s core service — the ability to send photo messages that disappear after a few seconds — has always centered on conveying a feeling, saying a quick hello or showing friends what you are up to in a brief, lightweight and informal visual status update. The revamped Snapchat is intended to deepen those interactions with a feature that lets people trade text messages and the ability to have a real-time video conversation and easily switch between those modes within the main Snapchat application.

Det råder ingen som helst tvekan om att de här apparna är högst användbara. Jag använder min flera ggr varenda dag. Men jag tror inte att SnapChats försök att klona sig fram till ökad relevans är speciellt smart.

Och de här apparna tävlar nu inte längre om nationella marknader utan om den globala marknaden på miljarder användare.

Nu finns det redan ett överflöd av chatt-appar. Vad som behövs idag är litet innovation, något helt nytt. Men vad det är är jag inte smart nog att sia om. Bara att vad det nu är så kommer det att handla om bilder och videon och en ny generation appar. Som lika gärna kan komma från Kina som från USA.

USABloggen.se

Pressklipp:
Vinsten dalade när mobilerna försvann,HD

[tags]Chattappar, Appar, Whisper, Secret, Frankly,Telegram,Line, WeChat, Path och Kakaotalk [/tags]

2 thoughts on “Är Twitters tid redan ute? Kidsen flockar till WeChat och WhatsApp, är SnapChat akterseglad?

  1. Peter Andersson

    Det verkar ju ändå finnas en minsta gemensamma nämnare – när “produkten” kommersialiseras så börjar folk rösta med fötterna (eller kanske snarare tummarna?) och överge den för något annat. Facebook som främsta exempel, efter börsintroduceringen är det inte coolt för kidsen längre…

    1. Lennart

      Peter, det är helt riktigt, ett varumärke kan knappast räkna med att vara populärt speciellt länge i dagens överhettade marknad. Vilket också är orsaken till att Facebook slänger miljarder på de populära chatt-apparna i hopp om att fortsätta att vara relevanta.

Comments are closed.