Politik

Silicon Valley, högintressant radiointervju: vad sysslar riskkapitalet egentligen med?

Klicka på pilen för att lyssna på poddradioprogrammet.

2014 har blivit det år när video och även audio har funnit sin rätta plats på tidningarnas hemsidor. Det här är en oerhört viktig trend som tar sitt avstamp i det faktum att de allra flesta nyhetsläsare idag får sina nyheter i sina mobiler. Och där är det enklare att följa nyheterna i video och audio än i textform.

Ett bra exempel är Silicon Valleys ledande riskkapitalföretag Andreessen Horowitz som nu kör regelbundna podradioprogram via svensk-tyska SoundCloud på sin hemsida.

Som den här intressanta podradioprogrammet: a16z Podcast: Demystifying Venture Capital

Hummer Winblad’s Ann Winblad, Cowboy Ventures’ Aileen Lee, Aspect Ventures’ Theresia Gouw, Intel Capital veteran and UPWARD founder Lisa Lambert, and Andreessen Horowitz’s Margit Wennmachers discuss VC trends, the importance of technical chops, and how to build the next generation of entrepreneurs and investors

Jag gissar att vi står inför en massiv förändring i hur vi konsumerar medierna under de närmaste åren. Mer fokus på video och audio och mindre på text. Mer data-journalism där reportagen allt mer är baserad insamlade data och allt mindre på understödda åsikter.

Och allt konsumerade i mobilen.

Och ryktet att Twitter var på väg att köpa SoundCloud verkar inte ha varit riktiga.

USABloggen.se

Pressklipp:
DI

[tags]Ben Horotitz, Riskkapital, Silicon Valley Riskkapital, Benchmark Capital [/tags]

2 thoughts on “Silicon Valley, högintressant radiointervju: vad sysslar riskkapitalet egentligen med?

  1. utlandsMartin

    Själv tycker jag att det är jobbit att vissa nyhetsappar pushar video, då man inte hur som helst kan höra/se de under arbetstid. Ibland är det även samma informationsvärde i ett kort text stycke som tar en halv till en minut att läsa, som en video på 3-4 minuter.

    1. Lennart

      uM: Jovisst kan det missbrukas, och kanske är det just det faktum att det är så nytt som får mig att gilla det så mycket. Det ska bli intressant att se hur videotrenden utvecklas. Hur som helst så är det uppenbarligen korta videon på 90 sekunder till tre minuter som gäller just nu.

Comments are closed.