Politik

Vad kan du om de heta chat-apparna Line, Kakaotalk,WeChat och Whatsapp?

lineJPG

Med 430 miljoner användare, de allra flesta utanför Japan, så är japanska Line en av de största chat-apparna i världen.

Amerikanska WhatsApp, som nyligen köptes för ofattbara $19 miljarder an Facebook har 465 miljoner, och min egen favorit, kinesiska WeChat har 355 miljoner. En annan av höjdarna, koreanska Kakaotalk har över 100 miljoner.

De här apparna är glödheta just nu och runt om i världen sitter programmerare och entreprenörer och snickrar på nya appar. När man tittar på skärmdumpen från en typisk konversation på Line som den här ovan, så undrar man onekligen om man inte befinner sig i en förskola någonstans. Men det här är dagens IT-värld, där allt handlar om hur många användare man har.

Och mobilmarknaden, liksom musik och modemarknaden, domineras av de allt yngre med sina sociala nätverk som blixtsnabbt etablerar vad som är cool och inne. Och som på en mycket kort tid kan föra fram en helt ny app som kan hota de etablerade företagen.

Förr i tiden så kunde etablerade företag försvara sig med hjälp av patent, men på dagens mobilmarknad är det öppen kod och de senaste trenderna som gäller, inte patent. Det är som med musik och mode, det handlar om att etablera ett nytt varumärke. Facebook skulle t.ex. lätt ha kunnat snickrat ihop sin egen version av WhatsApp, men ingen skulle ha använt den eftersom den inte hade det rätta varumärket.

Hiroko Tabuchi skriver i New York Times: No Time to Text? Say It With Stickers

Line is among a growing number of apps jostling for control of the rapidly growing mobile messaging business. Such start-ups are no longer just competing for users and their time. They are also racing to define how a younger generation — one that has increasingly moved away from traditional text messaging, as well as Facebook and Twitter — will message on the go.

The Tokyo start-up Line, along with WeChat from China, has sought to pepper the messaging experience with an array of stickers, social games and even weather forecasts. Their sprawling online offerings make them huge distribution platforms for content, not just messaging services.

…..
Such apps have been the target of frenzied deal-making. Snapchat spurned a multibillion-dollar offer from Facebook last year; Facebook eventually bought WhatsApp in February for $19 billion. The same month, Rakuten, the Japanese e-commerce giant, acquired Viber for $900 million. Yahoo snapped up Blink this month for an undisclosed sum.

Det finns ett flertal faktorer som gör den här nischen så intressant för investerare och entreprenörer. Det första är den uppenbara, nämligen att de här apparna är mobila. Den andra är att de är internationella, dvs att de används av människor över hela världen och inte enbart i USA eller EU. Och inte bara över hela världen utan även över gränserna. Dvs européer, kineser, japaner osv, som reser utomlands använder dom för att kommunicera med sina vänner i hemlandet.

Sen handlar det inte enbart om att chatta, skicka bilder eller ringa. För de här apparna håller snabbt på att utvecklas till väldiga e-handelsföretag. Där man kan köpa varor direkt i mobilen. Och det är det som gör dom så attraktiva för investerare.

De här apparna visar samtidigt hur dagens mobile IT-industri allt mer liknar mode och musikmarknaden. De här apparna riktar in sig på tonåringar och ungdomar i tjugoårsåldern, som är trendsättarna som sen i sin tur får sina föräldrar att använda dom.

USABloggen.se

Pressklipp:
Salesforce vässar kundvårdsapparna,Googles varumärke går om Apple,

[tags]Silicon Valley, SnapChat, WhatsApp och appar, Appar i Silicon Valley, Silicon Valley tonåringar [/tags]

7 thoughts on “Vad kan du om de heta chat-apparna Line, Kakaotalk,WeChat och Whatsapp?

  1. Bosse

    Jim Carl och Marc Andreessen, som kopierade sin webbläsare från NCSA Mosaic vid University of Illinois och gjorde den tillgänglig för allmänheten

    Jo jag vet men webbläsaren var ändå en “ny grej” och det var trots allt Clark och Andreessen som förstod dess potential, och som sagt gjorde den tillgänglig för gemene man. Det var ju revolutionerande på sin tid, och Clark som tidigare jobbat med något han kallade Interaktiv Television (ITV eller teledatorn,)som var en typ av TV-apparat som skulle kunna kopplas upp mot nätet, bytte genast inriktning och satsade istället allt på PC:en uppkopplad mot nätet. Som hans chefsprogrammerare uttryckte det i boken: “Jim förorsakade att ITV tappade hela sin affär. Alla förstod med en gång att nästa stora grej inte var TV-apparaten utan persondatorn uppkopplad till Internet”

    Men rätt som man sitter där och tycker att inte mycket förändras på IT-området så händer det väl något igen som vänder upp och ner på hela IT-världen. Som du skriver, sånt händer oftast när man minst anar det. Men du har rätt i att de flesta “riktiga uppfinningar” oftast handlar om hårdvara.

  2. Bosse

    Egentligen tycker jag att IT-världen har blivit enhanda, tråkig och förutsägbar. Inget nytt och revolutionerande, inget som “skakar världen” har hänt sedan?? Ja faktiskt inte sedan Jim Clark och Marc Andreesen snickrade ihop Netscape och startade hela internetrevolutionen. I boken “Jakten på det nya nya, a silicon valley story” beskrivs hur Clark & company hela tiden jagar det som är “framtiden”. Idag jagar ingen det nya för alla har fullt upp med att kopiera andras sociala appar. Själv ser jag inget som helst nyskapande i en massa chattappar men kanske är det sånt som folk vill ha *suck*.

    Hmm kan inte folk hålla kontakt med sina barn mha SMS eller vanliga telefon/mobil-samtal. Telefon, du vet den där uppfinningen där man kan prata med någon, hur långt ifrån som helst, i realtid och slipper fippla med några tangentbord öht. En fantastisk uppfinning som står sig bra i (den miserabla)konkurrensen än idag. 🙂

    1. Lennart

      Bosse: Du är långt ifrån den enda att ge utlopp för såna känslor. Och det är en inte helt oviktig fråga. Till det kan vi lägga att den senaste innovationsvågen leddes av Steve Jobs på Apple, och efter hans död så har Apple tacklat av helt enkelt.

      Vad beträffar chatt-apparna så handlar det i stor utsträckning om att dom INTE använder SMS-teknologin och istället använder s.k. Snabbmeddelanden. Och det betyder att dom kringgår de ofta höga avgifter som telekomföretagen tar för SMS-meddelandena. Så bakgrunden är finansiell, vilket är vad som driver den explosiva utvecklingen.

      Sen har vi skillnaden mellan uppfinningar och innovation, som Silicon Valley-legenden Alan Kay har talat om http://www.usabloggen.se/2014/04/06/silicon-valley-ikonen-alan-kay-om-skillnaden-mellan-uppfinningar-och-innovation/. Och Silicon Valley har faktiskt aldrig egentligen handlar om uppfinningar utan mest om innovation. Så också Jim Carl och Marc Andreessen, som kopierade sin webbläsare från NCSA Mosaic vid University of Illinois och gjorde den tillgänglig för allmänheten.

      Men i skuggan av den lekskolementalitet som man ofta ser i Silicon Valley idag, så finns det faktiskt genuina uppfinningar. Sakernas Internet är en, sjukvårdsapparna är en annan, 3D-skrivarna en tredje, Big Data en fjärde, robotarna en femte och de allt billigare DNA-testerna en sjätte. Alla kommer givetvis inte från Silicon Valley.

      Men de flesta av dessa riktiga uppfinningar handlar som syns om hårdvara och inte om mjukvara.

      Så fröna till en ny utvecklingsvåg finns om man bara letar. Jag minns f.ö. hur jag stod på University Avenue i Palo Alto en höstdag 1995 och talade med en IT-expert som ondgjorde sig över hur tråkigt det hade blivit i Silicon Valley. Ingenting nytt händer, annat var det för tio år sen. Några månader senare kom Netscape och Java, och hela världen förändrades.

  3. Bosse

    När man tittar på skärmdumpen från en typisk konversation på Line som den här ovan, så undrar man onekligen om man inte befinner sig i en förskola någonstans

    Haha ja exakt och man undrar ju om folk verkligen behöver alla de här chattapparna? Det går ju t.ex. att chatta i både Facebook och Google+. Gillar man inte det kan man ju alltid använda Skype och den som till äventyrs kan programmera kan t.o.m. snickra ihop sin egen chattapp.
    Men som en bekant till mig uttryckte det:
    “Ska starta någon typ av webbtjänst så fundera inte på vad folk behöver för då hamnar du snett. Ge istället folk vad folk vill så har du mycket större chans att lyckas”
    Säkert ligger det mycket i det.

    Ännu en reflektion, att tjänsterna ifråga riktar sig till ungdomar är uppenbart, men hur dessa i sin tur lyckas få föräldrarna att använda “förskole-apparna” är mig en gåta. 🙂

    1. Lennart

      Bosse: Jo hur kidsen får sina föräldrar att använda förskoleapparna är en intressant fråga. Men det gör dom, för det finns också en stor mängd vuxna som använder de här apparna. Jag tror att det går så till att om föräldrarna vill hålla kontakt med sina barn så har dom inget annat val.

  4. Fredrik Widmark

    Kalla mig old school, men jag har återgått till sms. Jag byter klient nästa gång när TextSecure släpps även till iOS, tydligen efter sommaren.
    Android-versionen känns helt rätt och handskakningen när man slår på kryptering mellan 2 personer är superenkel. Långnäsa NSA: forward security 🙂

    1. Lennart

      Fredrik: Ha ha, själv kör jag WeChat, mycket för att hänga med i den senaste utvecklingen. Men SMS är också suveränt i många fall, så absolut inget gammalmodigt med det.

Comments are closed.