Politik

Udacity och NanoDegree. Kan MOOC-företagen hitta ett sätt att bli lönsamma som yrkesskolor?

IMG_8820

Googles och Stanfords Sebastian Thrun, som också ligger bakom Googles självstyrande bil.

När Googles Sebastian Thrun och Peter Norvig år 2011 startade en webb-baserad gratiskurs, med titeln Introduction Into AI, på Stanforduniversitetet, som de båda var knutna till, så fick kursen hela 160000 studenter.

Ett helt nytt koncept hade plötsligt blivit verklighet. Nu skulle hundratals miljoner människor över hela världen kunna sitta hemma framför sin dator och ta gratiskurser från världens mest framstående universitet.

Men verkligheten blev tyvärr en helt annan. Precis som de gamla korrespondenskurserna visade för decennier sen så är det mycket få människor som klarar av att sitta ensam på sitt rum utan mänsklig kontakt, och läsa in en universitetskurs.

De allra flesta som försökte ta såna här kurser slutade snart och hela konceptet låg i spillror. Sen dess har man försökt hitta ständigt nya infallsvinklar för att rädda vad som på ytan verkar vara en väldigt bra och värdefull ide.

Eduardo Porter skriver i New York Times om hur Sebastian Thruns MOOC-företag Udacity
nu försöker förvandla Udacity från ett webb-baserat universitet till en webb-baserad yrkesskola som erbjuder kurser som på kort tid kan ge jobb till dom som avslutar Udacitys kurser , i det här fallet på USA:s telekomföretag AT&T : A Smart Way To Skip College. Udacity-AT&T ‘NanoDegree’ Offers an Entry-Level Approach to College

Could an online degree earned in six to 12 months bring a revolution to higher education?

This week, AT&T and Udacity, the online education company founded by the Stanford professor and former Google engineering whiz Sebastian Thrun, announced something meant to be very small: the “NanoDegree.”

At first blush, it doesn’t appear like much. For $200 a month, it is intended to teach anyone with a mastery of high school math the kind of basic programming skills needed to qualify for an entry-level position at AT&T as a data analyst, iOS applications designer or the like.

Yet this most basic of efforts may offer more than simply adding an online twist to vocational training. It may finally offer a reasonable shot at harnessing the web to provide effective schooling to the many young Americans for whom college has become a distant, unaffordable dream.

Intriguingly, it suggests that the best route to democratizing higher education may require taking it out of college.

På sikt kommer säkert MOOC-konceptet att bli framgångsrikt, men det påminner oss ännu en gång om hur oerhört svårt det ofta är att gå från koncept till verklighet, och hur snabbt vi ofta krockar med människor som inte beter sig som vi hade väntat oss.

Mer om iden på Udacitys blogg

USABloggen.se

Pressklipp:
VK,SR

[tags] Udacity och NanoDegree.MOOC-företagen, Massiva Webbkurser[/tags]