Politik

Yo, världens dummaste app, är detta början till slutet på Silicon Valley?


Det gamla innovativa Silicon Valley verkar ha förvandlats till en lekstuga med mobila appar värda miljarder dollar som riktar in sig på hundratals miljoner kids som bl.a. använder apparna för att “sexta” varandra. Bilder som sen försvinner efter några sekunder.

Nu ska man aldrig klara på teknologin, och det finns fortfarande en uppsjö av riktig innovation i Silicon Valley. Men trenden mot det triviala och meningslösa är omisskännlig. En insikt som befästs av den uppmärksammade appen Yo, med vilken man kan skicka meddelandet “Yo” till sina vänner.

Det är det enda, och den appen har nu fått en miljon dollar i riskkapital.

Inte undra på att appen ser det som ett tecken på att civilisationens, eller i varje fall Silicon Valleys, undergång nu är nära.

Men det är inte riktigt så dåligt. Det är egentligen positivt, något som ock har undsluppit de flesta observatörer. Om ni först läser citatet så ska jag förklara längre ner i det här inlägget.

Judd Legum skriver om Yo på Think Progress: People Invested $1 Million In An App That Just Says ‘Yo’

Yo was launched in the App Store on April Fool’s Day of this year. (It was initially rejected by Apple because they thought the App wasn’t finished yet.) It took off when tech evangelist Robert Scoble called it “the stupidest but most addicting app ever.” Thus far, it has attracted over 50,000 users who have sent about 4 million Yos. It’s particularly popular among other start-ups like Kickstarter and Four Square. Once it gets into an office, Arbel says, “it goes viral.”

Why not just send the word “Yo” using an existing messaging app? Arbel says the primary benefit is efficiency. With WhatsApp, an extremely popular messaging app that allows you to send words of your choosing, it takes 11 taps to send a Yo. With the Yo app, it only takes two taps.

Att appen bara skulle ha tagit åtta timmar att snickra ihop är inte riktigt trovärdigt, men om vi säger två-tre dar så är det säkert möjligt. Och orsaken är att appen utnyttjar Facebooks Parse, en s.k. MBaaS eller Mobile Backend as a Service. En molnbaserad tjänst som gör det möjligt att återanvända existerande molntjänster i mobila appar.

Med Parse är det alltså möjligt att skriva ihop appar som aldrig förr. Något som många nu gör, i hopp om att någon av dom ska gå virala. Den nya modellen är att man slungar ut mobila appar i eterrymden, ser om någon bryr sig. Ofta är det rena imitationerna av existerande appar.

Går det inte så gör man en s.k. “pivot” och ändrar litet på appen och sen fortsätter man att tuta och köra. För Yo har redan tillgång till sina användares kontaktlistor, och har man bara det så kan man lätt utöka sina tjänster.

Parametrarna är redan välkända. Det är kopior av Whatsapp, Wechat ,Snapchat och gamla anrika Snapchat.

I fallet med Yo så uppmärksammades den av Silicon Valleys superbloggare Robert Scoble, och plötsligt blev appen viral.

Precis som med de svenska tonårstjejerna som tjänar storkovan på sina modebloggar så är det ingen som frågar vad man skriver om så länge som man har några tiotusen läsare.

Om Yos grundare Or Arbel bara kan lägga till nya funktioner under de närmaste veckorna så kan han säkert få ännu mer riskkapital.

Samtidigt är det här ett tecken på att Silicon Valley faktiskt håller på att förändras. Det handlar inte längre om innovationer utan om coola appar och användare. Silicon Valley blir alltmer likt modeindustrin.

USABloggen.se,SvD

Pressklipp:
SvD,IDG

[tags] Yo app, Robert Scoble, Silicon Valley mobila appar[/tags]