Politik

Frankrikes BlaBlaCar, EU:s version av amerikanska Uber, Lyft och Sidecar.

Sharing Economy, som blir Gemensam konsumtion på svenska, är en rörelse som startade i San Francisco med taxi-företag som Uber och Lyft och även airbnb för uthyrning och bokning av privat boende.

I den här rörelsen finns också den mindre kommersiella couchsurfing.

Vad alla de här företagen har gemensamt är att de använder webben, och speciellt den mobila webben, för att knyta samman människor som kan erbjuda varandra tjänster utanför de etablerade kanalerna. Den mest framgångsrika är taxiföretagen Uber och Lyft som lätt konkurrerar ut etablerade taxiföretag genom att erbjuda mobilbaserade tjänster som att betygsätta förarna, som att man kan beställa bilen med en app i mobilen och att föraren omedelbart kan acceptera din beställning på sin mobil.

Och som att man sen betalar med mobilen och förarna inte kan vägra att acceptera ditt kreditkort, eller vägra att sätta på taximetern. Något som är alltför vanligt här i USA.

I EU är marknaden rätt annorlunda vilket har lett till att franska BlaBlaCar har en något annorlunda, men ändå framgångsrik affärsmodell.

Economist skriver i senaste numret: Sharing à la française. A French startup is the sharing economy’s newest star

Unlike Lyft or Uber, BlaBlaCar arranges rides between cities, not within them. A driver may advertise that he is going from Paris to Brussels and is willing to take passengers. They would typically pay €20 ($27) for that trip, says Nicolas Brusson, one of BlaBlaCar’s founders—much less than the train fare. Good public transport in the cities at either end is essential, so that passengers can be picked up or dropped off at metro or bus stations. Europe suits this model better than America: Lyft’s founders began with intercity rides before switching to urban trips; BlaBlaCar has an older rival, Carpooling.com, based in Germany.

BlaBlaCar boasts 8m members in 12 European countries.

Och Lora Kolodny skriver i Wall Street Journal om BlaBlaCar: French Ride-Sharing Company BlaBlaCar Raises $100 Million

With about 150 full-time employees today, most of them in Paris, BlaBlaCar has established operations and grown its business in 11 new countries since 2012, according to its founders. The company also increased its total registered users to 8 million from 1.5 million in a few years. One million users share rides each month via BlaBlaCar.

Three years ago, the most popular routes traveled via BlaBlaCar users were all within France, its native market. Now that the service is available in Benelux, France, Germany, Italy, Poland, Portugal, Russia, Spain, Ukraine and the U.K., its list of most-traveled routes spans several European countries. A route’s popularity will vary by day of the week and seasonally, the co-founders said.

BlaBlaCar plans to use its funding to grow its business within the nations where it operates and expand to Turkey, Brazil and India, Mr. Mazzella said.

Vad som ger de nya företagen en stor fördel över deras etablerade konkurrenter är att dom samlar in mängder av s.k. Big Data om sina kunder och sig själva, data som dom sen använder för att bli ännu mer effektiva och hitta nya marknader.

En mycket framgångsrik affärsmodell som nu alltså även har etablerat sig i Europa.

USABloggen.se

Pressklipp:

[tags]Uber, Lyft, AirBnB, BlaBlaCar [/tags]