Politik

Big Data och skräddarsydd shopping, den amerikanska gallerian går i graven?


Vad händer när handeln samlar in allt mer data om dig och dina intressen: om vilket slags vin och vilka kläder du gillar, vilka slags skor du helst går runt i och vilka slags möbler du helst vill ha i paradvåningen?

Mew York Times Molly Wood skriver om en ny generation data-driven shopping där du berättar för dina favoritföretag vad du gillar och dom sen skickar dig en ständig ström av produkter som du antingen skickar tillbaks eller behåller – och givetvis betalar för. Och ju längre du handlar hos dom ju träffsäkrare blir deras grepp om dig och dina habegär. Något som har de jättelika amerikanska galleriorna allt mer oroade.

A New Kind of E-Commerce Adds a Personal Touch

With these new personalized shopping sites, the magic comes from data. The sites learn about you and then compare your information with profiles of thousands of other people like you to predict what you might want to buy.

The program then matches items to a separate, and also huge, collection of information about people, including their sizes, shapes, color preferences, style habits and current trends.

“I think there’s way more data science at work here than people may realize,” said Bill Gurley, a general partner at the venture firm Benchmark, an investor in Stitch Fix, who is on the company’s board. “There’s a 15-page profile, there are over 66 characteristics tracked and there’s a predictive heat score for every single item against every single user,” meaning a way to determine the likelihood that a customer will keep an item.

Det kanske trots allt inte är FRA vi ska frukta utan de H&M och Ikea?

USABloggen.se

Pressklipp:
SR

[tags] [/tags]