Politik

Mina erfarenheter med taxi-appen Uber i Seattle de senaste dagarna

Jag har skrivit om hur mina erfarenheter med Uber det kända start-up företaget i San Francisco som tillhandahåller taxiservice via en mobilapp utanför det ordinarie taxisystemet.

Då var det min son som använde appen. Idag gjorde jag det första gången själv, för att åka ner till Seattle med frun för att se oss omkring.

Så hur gick det? Det tar ett litet tag att förstå hur man ska använda appen, men det här är en bra översikt.

Så jag började med att knappa in min adress. Man kan göra det grafiskt men jag tycker att det är lika lätt att skriva in adressen. Sen skrev jag in vart vi skulle i appen. Det är precis som på Google Maps. Och sen beställde jag en bil som skulle komma om tre minuter. Vilket passade perfekt. Innan jag klickade på beställ-knappen så kollade jag priset, vilket man lätt kan göra i appen.

Men bilen kom inte, och efter fem minuter så kom ett samtal från föraren till min mobil. Han kunde inte hitta adressen. Så jag läste upp den igen och förklarade. Vi fick vänta några minuter till, men sen kom han efter tio minuter, och vi var på väg ner till stan. Den extra väntan var inget problem, men samma sak hände när min son beställde en Uber när vi var här förra gången. Det är aningen underligt eftersom traditionella taxibilar sällan verkar ha såna problem.

Förarna pratar gärna med sina passagerare och den här föraren hade kommit från Yemen för tre år sen till släktingar i Seattle. En trevlig pratstund.

Väl framme i Seattle så kunde föraren inte hitta på pricken vart vi skulle, nämligen Chihuly Garden and Glass. Men vi visste själva på ett ungefär och sa att det var OK om han släppte av oss något kvarter därifrån. Men sånt brukar traditionella taxibilar klara. Litet underligt alltså.

Men när vi öppnade dörren för att stiga ur så kom vad som gör Uber så populärt. Inget krångel med taximetern, kreditkort eller tips. Tipset är inbakat i priset och det är bara att säga tack och så öppnar man dörren, stiger ut och allt är klart. Sen kan man sätta betyg på föraren i appen. Och han på sina passagerare.

Efter några timmar i Seattles centrum så skulle vi tillbaks till vår våning. Jag var inte säker på hur lätt det skulle bli för föraren att hitta oss eftersom vi befann oss i centrum med mängder med människor. Men jag skrev in namnet på den restaurang vi befann oss i, och sen ställde vi oss på trottoaren och bilen kom på bara några minuter. Ett problem är att till skillnad från taxibilar så har Uber-bilar ingen speciell markering. Så man får liksom spana in dom. Man kan se deras registreringsskylt i appen, men det går bra ändå.

Och sen var vi hemma igen på 20 minuter. Igen så hade föraren en del mindre problem med att hitta adressen vi skulle till. Han frågade om vi skulle till ett privathus, vilket igen förvånade mig eftersom det alltid har räckt med att jag anger adressen när jag åker traditionell taxi.

Men det var inget större problem, föraren hittade snabbt gatan och vi guidade honom sen snabbt till huset. Och sen, precis som på utfärden så var det bara att säga tack och öppna dörren och stiga ut. Allt var klart. Inget kreditkort, inget tips. Inga försök från förarens sida att inte sätta på taximetern.

En del mindre missar alltså som dock aldrig har varit allvarliga. Och det kan det vara värd för att slippa den omständliga processen med kreditkort och tips.

Så jag kommer definitivt att fortsätta att använda Uber.

USABloggen.se

Pressklipp:

[tags]Lyft Uber, taxiindustrin i USA, Taxi i USA, Lyft i Seattle [/tags]

2 thoughts on “Mina erfarenheter med taxi-appen Uber i Seattle de senaste dagarna

  1. Kurt

    Borde inte andra yrkesgrupper ta efter konceptet t ex programmerare så att de också får betalt per uppdrag inte efter hur lång tid det tar?

    1. Lennart

      Kurt: Så är det redan, att t.ex. en myndighet lägger ut en offert på ett uppdrag och att leverantören sen får betalt för utfört uppdrag, inte för hur lång tid det tar.
      Om man sen inte blir klar inom utlovad tid så får man jobba gratis s.as.

Comments are closed.