Politik

Den uppkopplade bilen ett steg närmare den utopiska självkörande bilen

C&D Demo 2011 0038

För att fortsätta på temat Google från förra inlägget så är företaget väldigt bra på att lansera projekt som är avsedda att fånga vår uppmärksamhet, men som ofta inte är bra underbyggda och som heller inte är speciellt välfinansierade.

Ett av de bästa exemplen är Googles självkörande bil som hade en sån där whao-faktor som fick världen att rikta blickarna mot Google. Men Google har fått backa rejält från sin självkörande bil, när det visade sig att man inte hade tänkt igenom problematiken och plötsligt kom på att bilen inte klarade av de väldigt komplicerade trafiksituationer som kan uppstå, t.ex. under vintern i Sverige.

Den Google-bil man nu försöker utveckla liknar mest en liten golfbil, och det är oklart om ens den någonsin kommer att bli mer än en prototyp.

Men Googles bil har ändå haft det goda med sig att den har fått upp världens ögon för att det faktiskt är möjligt att modernisera och automatisera mycket av bilkörningen, även om vi inte på länge än kan göra oss av med den mänskliga föraren.

Den uppkopplade bilen handlar mycket om använda sensorer som kan larma föraren när han kommer för nära andra bilar, eller när han kört för fort.

Economist tar upp tråden: The future of cars. Wireless wheels. Connected cars will make driving safer, cleaner and more efficient. Their introduction should be speeded up

Fortunately, an emerging technology promises to make motoring safer, less polluting and less prone to hold-ups (see Technology Quarterly). “Connected cars”—which may eventually evolve into driverless cars but for the foreseeable future will still have a human at the wheel—can communicate wirelessly with each other and with traffic-management systems, avoid pedestrians and other vehicles and find open parking spots.

Some parts of the transformation are already in place. Many new cars are already being fitted with equipment that lets them maintain their distance and stay in a motorway lane automatically at a range of speeds, and recognise a parking space and slot into it. They are also getting mobile-telecoms connections: soon, all new cars in Europe will have to be able to alert the emergency services if their on-board sensors detect a crash.
….
If cars are to connect, new infrastructure will have to be built. Roads and parking spaces will need sensors to monitor them; motorways will need dedicated lanes for platooning. But this will not necessarily be expensive. Upgrading traffic signals so they can be controlled remotely by a central traffic-management system is a lot cheaper than building new roads.

The sooner these changes are made, and cars are plugged into a smart traffic grid, the quicker Singaporean variable pricing—for parking as well as road use—can become the norm. Motorists will then have the incentive, as well as the ability, to avoid the busiest places at the busiest times, and the dreadful toll that roads take in human lives should start falling.

USABloggen.se

Små steg mot säkrare biltrafik är alltså helt möjliga redan idag och kan mycket väl leda till självstyrande bilar. Men det kommer att ta mycket längre än de flesta trodde när de såg Googles första självstyrande bil för några år sen.

Det bör också påpekas att Google även har ett finger med i spelet om den uppkopplade bilen genom Open Automotive Alliance, där man hoppas lansera Android som den uppkopplade bilens operativsystem.

Pressklipp:

[tags]Robotar, självkörande bilar, Big Daga,datoranalys, artificiell intelligens? [/tags]

3 thoughts on “Den uppkopplade bilen ett steg närmare den utopiska självkörande bilen

  1. Janne Norberg

    Min bil kan fickparkera själv och DET är en jäkligt bra finess
    Inte så svårt att få till egentligen…. ngr hydraulventiler på styrningen, ngr sensorer runt bilen o lite programvara

  2. Janne Norberg

    Ahhh…. nog ag styra själv alltid. Nåt ska man väl gör själv.
    r mer oroad för va som händer med tekniken då de blir 5-6 år gammal.
    Idag kan man ju för tusan inte reparera de moderna s.k. platt TV då de går sönder utan slängs omgående. Resursslöseri o vilket elektronikskrotberg vi håller på att bygga upp. Vet hur det är med elektroniken i moderna jordbrukstraktorer/skördetröskor o skogsmaskinerför att inte nämna elstängselapparater med massor av IC-kretsar som går sönder vid första bästa åsk-knall. Idiotiska konstruktioner då det går att göra dem så enkla men som tål en el. Vi har hamnat i ett teknikfrosseri utan dess like

Comments are closed.