Bilden är klickbar som bara den.
Jag har skrivit om Peter Thiel, en av Silicon Valleys mest inflytelserika och rikaste män. Idag värd minst två miljarder dollar:
Vem är vem i Silicon Valley 5: Superentreprenören Peter Thiel, som var med och grundade PayPal tillsammans med den inte helt obekante Elon Musk och sedan för tio år sen Palantir, som säljer IT-baserad underrättelseteknologi baserad på s.k. ostrukturerad data till CIA och andra amerikanska spionorganisationer, men även till företag i största allmänhet.
Thiel är född i Tyskland men kom till USA som småbarn. Han är Stanford-utbildad med examen i filosofi och juridik, schackspelare, och dessvärre libertarian, vilket placerar honom flera steg till höger om de flesta människor i Silicon Valley.
Tillsammans med några kompisar har Thiel också sitt egen riskkapitalföretag.
Han blev kanske mest känd – eller kanske ökänd – för sitt Thiel-stipendium som donerar $100 000 till 20 unga människor under 20 år för att få dom att hoppa av från sin universitetsutbildning och starta eget.
Nu har Peter Thiel skrivit en bok som kanske inte är sådär enastående originell, men trots det viktig på grund av Thiels ställning i Silicon Valley.
Peter Thiel skriver i Wall Street Journal: Competition Is for Losers
If you want to create and capture lasting value, writes Peter Thiel, look to build a monopoly
What valuable company is nobody building? This question is harder than it looks, because your company could create a lot of value without becoming very valuable itself. Creating value isn’t enough—you also need to capture some of the value you create.
This means that even very big businesses can be bad businesses. For example, U.S. airline companies serve millions of passengers and create hundreds of billions of dollars of value each year. But in 2012, when the average airfare each way was $178, the airlines made only 37 cents per passenger trip. Compare them to Google, which creates less value but captures far more. Google brought in $50 billion in 2012 (versus $160 billion for the airlines), but it kept 21% of those revenues as profits—more than 100 times the airline industry’s profit margin that year. Google makes so much money that it is now worth three times more than every U.S. airline combined.
The airlines compete with each other, but Google stands alone. Economists use two simplified models to explain the difference: perfect competition and monopoly.
….
The opposite of perfect competition is monopoly. Whereas a competitive firm must sell at the market price, a monopoly owns its market, so it can set its own prices. Since it has no competition, it produces at the quantity and price combination that maximizes its profits.
Enlarge ImageGoogle makes so much money that it is now worth three times more than every U.S. airline combined. Associated Press
Adapted from Mr. Thiel’s new book, with Blake Masters, “Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future,” which will be published by Crown Business on Sept. 16. Mr. Thiel co-founded PayPal and Palantir and made the first outside investment in Facebook.
En bok som är värd att läsa, kanske speciellt nu när Silicon Valley förvandlas så snabbt.
Pressklipp:
[tags]Peter Thiel, Innovation, Silicon Valley, Innovation Silicon Valley, Startupföretag[/tags]