Politik

Bilföretagen satsar på automatiserade men inte självstyrande bilar

Trots att Googles självkörande bil floppade för att den inte klarade s.k. “edge conditions”, dvs extrema fall med dålig sikt och snöfall, så har bilföretagen äntligen insett att man kan tjäna pengar på automatiserade bilar. Bilar som inte kör sig själva men som använder sensorer och automatiserad teknologi för att låta en mänsklig förare köra säkrare. Ett steg på vägen mot en självstyrande bil, som i dagsläget fortfarande verkar ligga långt framåt i tiden.

Aaron Kessler skriver i New York Times: Technology Takes the Wheel

The potential goes beyond just the idea of a souped-up cruise control. The connected car of 2020 will zip down the highway, pass other vehicles and possibly even take the next off-ramp, all on its own.

It will warn drivers of daily dangers like pedestrians or bicyclists suddenly crossing traffic, and if drivers don’t react in time, the car could take over — hitting the brakes or steering away before it is too late.

It will monitor drivers’ eyes and how often they close, to jolt them awake if they fall asleep at the wheel. And parking? Forget about hunting around the parking garage at the mall: Cars will go off and find a spot, then return later, all on their own.

Vehicles available to most Americans will soon use a combination of sensors in the car and communication between cars to transform the traditional driving experience.

The pivot point is the buy-in from auto companies and their vast networks of suppliers, which now not only believe in the technology but also see it as a way to gain a competitive advantage.

Och vad hände med Googles uppmärksammade bil? Jo den har skalats ner till något som mest liknar en Golfkärra. Utvecklingen fortgår men kommer knappast att bli mer än en av Googles många sidoprojekt. utan den miljardbudget som ett sådant projekt skulle kräva.

USABloggen.se

Pressklipp:
Kristianstadbladet

[tags]Robotar, självkörande bilar, självstyrande bilar, Självparkerande bilar [/tags]