Politik

Skandinavien och dess cyklar slår USA och dess billar

Halmstad cyklar

Cyklar på Halmstad station.

På besök i Sverige så slås man av hur mycket mjukare det svenska samhället är jämfört med supermakten USA.

På flygplatsen är allt tyst och stilla och jag hör inte de ständiga uppmaningarna från amerikanska flygplatser att omedelbart ringa säkerhetspolisen så fort jag ser något misstänkt omkring mig. Hatradion lyser med sin frånvaro, liksom den kristna högern och vapenlobbyn. Alla medborgare kan fritt gå och rösta i Sverige, det kan man inte i demokratin USA. För att inte tala om de utmärkta kommunala transportsystemen som vi har utnyttjat, föräldraledighet och ett barnvänligt samhälle i allmänhet.

Det är skillnad mellan ett litet land och en supermakt. Kanske beror skillnaden i alla fall till en liten del på att man cyklar i Skandinavien medan man kör massiva mängder med benslukande monsterbilar i USA. Silicon Valley är vanligtvis fylld med tiotusentals avgassprutande bilar, dag ut och dag in. Den politiska viljan att modernisera saknas helt.

Sen på helgen så tävlingscyklar några hundra IT-ingenjörer runt i dalen på sina hojar. Men den cykelkultur som man ser här i Sverige och framför allt i Köpenhamn, den saknas helt i USA.

Vilken kan få tragiska konsekvenser, som när Anna-Maria Moström, en ung svensk modell var dumdristig nog att cykla i New York-trafiken: I bästa fall kan hon rädda tio liv

Elisabeth Braw skriver i Newsweek: The Danes Wheel Out Their Bikes as Cars are Eliminated

Earlier this year, Morten Kabell did away with his mayoral e-car, opting instead for a mayoral e-bike. And yet, Copenhagen’s new mayor for technology and the environment doesn’t consider himself a cycling enthusiast. “Like most Copenhageners, I bike because it’s fast and efficient,” he explains.

Indeed, in the past two years, the share of Copenhageners who ride their bike to work or school has risen from an already high 36% to 41%. But, as far the city planners are concerned, even that’s not enough. “Pretty much everyone here rides a bike: young, old, both sexes, all levels of education,” reports Andreas Røhl, head of the city’s mobility department. “One of our challenges is, with so many people biking, where can we increase the number? Biking shouldn’t be a sacrifice.”

To make the journey more convenient, Røhl’s team will widen bike lanes to fit four bikes next to each other, compared to three today. It will also introduce “green waves” allowing armies of bicyclists to cross intersections without having to stop, and sensors telling the traffic lights that a pedal-­driven crowd is approaching. An LED-lighting system currently being developed will see bus lanes change colour during rush hour, turning them into bike lanes and back to bus traffic when traffic subsides. “And we plan to eliminate missing links where it’s not convenient to bicycle, such as dangerous intersections,” he explains. “It should be so fast, safe and convenient to bike that even people who are not used to biking, like pensioners and children, feel safe doing it.”

Samtidigt slås jag av hur oförsiktiga man är med att cykla här i Sverige. Medan barn och unga har cykelhjälm så saknar så gott som alla vuxna hjälm. Och då kan snabbt det gå mycket illa.

Nu finns det städer i USA som förstår vikten av att medborgarna cyklar. Davis i Kalifornien är en. Men det kostar pengar att bygga säkra cykelbanor som jag ser runt omkring här i Falkenberg. Med klar avgränsning från biltrafiken som gör det omöjligt för bilarna att korsa in på cykelvägen.

Pengar och en insikt i hur mycket samhället tjänar på en mjukare livsstil.

USABloggen.se

Pressklipp:
GP

[tags]Cykelåkning, Silicon Valley cykelåkning [/tags]

4 thoughts on “Skandinavien och dess cyklar slår USA och dess billar

  1. Kurt

    Cykelåkningen kan nog komma att öka mycket när det nu kommer mycket enklare el-cyklar. I Norge har de exploderat, och de gör det möjligt att cykla lätt även om det t ex är motvind

  2. Kurt

    Användandet av cykelhjälm bland vuxna varierar mycket i Sverige. Uppenbarligen finns det områden i Sverige där det bor gott om personer som upplever att det inte skulle vara en förlust för dem om de förlorade hjärnan, och det beslutet får man ju naturligtvis respektera.

    1. Lennart

      Kurt: Jo uppenbarligen verkar det vara så. Däremot verkar äldre cyklister vara mer måna om sina hjärnor än de mellan 30-50. Åtminstone om jag kan lita på de iakttagelser jag har gjort här på västkusten.

Comments are closed.