Politik

Datormolnrobotar lär sig av varandra och förändrar världen

Robotic Refueling Mission

När vi tänker på robotar så är det kanske oftast som maskiner som har all intelligens inbyggd ombord. Vilket gör det svårt för roboten att utvecklas och hantera mer komplexa uppgifter.

Men som Quentin Hardy skriver i dagens New York Times så är det att missförstå hela robotfenomenet. För vad som gör dagens robotar så avancerade är deras förmåga att kommunicera med data i de väldiga datormolnen och lära sig av varandra. : The Robot in the Cloud: A Conversation With Ken Goldberg

What is cloud robotics?
Why is that a big deal?
A.
Robot learning is going to be greatly accelerated. Putting it a little simply, one robot can spend 10,000 hours learning something, or 10,000 robots can spend one hour learning the same thing.
….. The cloud can have all the computation and memory stored remotely. That means all of the endpoints can be lightweight, and there is a huge collective benefit. These robots can address billions of behaviors and learn how to do important things quickly.
Q.
What are some examples of this?
A.
Google’s self-driving cars are cloud robots. Each can learn something about roads, or driving, or conditions, and it sends the information to the Google cloud, where it can be used to improve the performance of other cars.

Andra exempel finns inom sjukvården där tusentals robotar t.ex. snabbt kan lära sig de senaste fakta om Ebola eller andra sjukdomar.

Så en robot idag kan ses som en del av datormolnen och inte som en fristående maskin.

Och det öppnar dörrarna till en allt snabbare utveckling på robotområdet.

USABloggen.se

Mer om robotar

Pressklipp:

SR,SR

[tags]Datormolnro botar, Robotar, självkörande bilar, självstyrande bilar, Självparkerande bilar [/tags]

4 thoughts on “Datormolnrobotar lär sig av varandra och förändrar världen

  1. Bossebus

    Tack CW,men tror inte den fixar detta iom att det inte finns ngt mail,bara en vision av ett mail tillmicklat av Yahoo.

  2. Bossebus

    Jahapp,jag ser direkt en massa faror som jag inte går in på här.

    Noterar en början dock: Yahoo mail tvingar med våld in i inkorgen “sponsored messages” där en ikon täcker raderarutan så det går inte att ta bort såvida du inte läser budskapet. (Jodå,det går,peka på skräpbiblioteket och det försvinner,men återkommer gång på gång). Det går inte att stoppa! Jag byter nog från Yahoo snart!

    MYCKET irriterande!

    1. Lennart

      Bossebus: Precis, och datasystemen lär sig allt mer om oss och kan skräddarsy sina meddelanden till vad vi är intresserade av.

Comments are closed.