Politik

Silicon Valley, gräddfiler, Googlebussar och Caltrain

CalTrain

När man ska resa till Malmö från Falkenberg så går man på Ettans buss och köpa en direktbiljett till Malmö. Man kan sen gå av bussen på busstorget och ta tians buss till tågstationen. Och sen gå på Öresundståget till Malmö allt på samma biljett. Och när man kommer till Malmö så kan man fortsätta att använda resekortet där.

Samma sak finns även i Silicon Valley med det s.k. Clipperkortet, något som jag inte kände till förrän en snäll läsare påpekade det..

Silicon Valleys version av Öresundståget är dock helt inadekvat, vilket har lett Google, Apple Facebook och andra företag att lägga ner stora summor på sina egna gräddfilsbussar för att forsla sina anställda mellan jobbet och San Francisco eller San Jose.

Michael Cabanatuan skriver i San Francisco Chronicle om hur lokalpolitikerna nu försöker få de stora IT-företagen att investera i den lokala tågtrafiken, som för att göra allt så rent jävligt som möjligt, inte har samma spårvidd som San Franciscos SL-tåg BART, eller ens San Joses spårvagn
: Business, Caltrain group looks to improve rail commute system

In a move that could eventually take tech workers off the controversial corporate shuttle buses and put them on fast electric commuter trains, big Peninsula employers — including tech giant Google — and business groups will announce a joint effort to speed modernization of Caltrain.

The Caltrain Commuter Coalition also includes the 49ers, Oracle, LinkedIn, Stanford University, HP and other firms yet to be named. The effort is being coordinated by the Bay Area Council, Silicon Valley Leadership Group and San Mateo County Economic Development Association.

The group will work with Caltrain — a partnership of San Francisco, San Mateo and Santa Clara county transportation agencies — to press for funding to expand the commuter railroad’s capacity, replace its trains pulled by diesel locomotives with electric trains, extend the tracks to the Transbay Terminal and make other improvements.

Det här kommer att ta lång tid och det är svårt att se hur det kommer att minska biltrafiken, men det är i alla fall ett viktigt steg i rätt riktning.

Pressklipp:
Affärsvärlden,Affärsvärlden

[tags]Tåg i Silicon Valley, Caltrain Silicon Valley[/tags]

4 thoughts on “Silicon Valley, gräddfiler, Googlebussar och Caltrain

  1. g gustafsson

    Ja! De är OK med bussar i Santa Clara County (VTA) – också Muni, AC Transit, Golden Gate Bridge, samTrans., Marin Transit, San Francisco Färjorna!

    1. Lennart

      g gustafsson: stort tack, har hört talas om Clipper Card men visste inte att det kan använda på det sättet. Har just kollar med en kollega och du har alldeles rätt. Det är nästan precis samma sak som Hallandstrafikens resekort! Där ser man vad man kan lära sig på sin egen blogg 🙂 Måste uppdatera inlägget.

  2. g gustafsson

    Men i Silicon Valley är en så enkel lösning politiskt och praktiskt omöjligt. Istället får man köpa tre skilda biljetter om man vill resa från centrala Silicon Valley till San Francisco-flygplatsen

    Faktiskt – “Clipper Card” – CalTrain –> BART –> SFO

Comments are closed.