
Går det att samla in information om alla hur alla människor, bilar, cyklar, kärror, bussar rör sig i en modern storstad? Information om luftföroreningar, vatten, avlopp mm? Och i så fall hur går man till väga och vad kan man få ut av all den här informationen?
Diane Cardwell skriver i New York Times om hur Köpenhamn, en av mina absoluta favoritstäder ligger i täten på just det här området, att ta till vara all information man kan samla in för att göra staden säkrare och mer bo- och människovänlig: Copenhagen Lighting the Way to Greener, More Efficient Cities
The system, still in its early stages, has put Copenhagen on the leading edge of a global race to use public outdoor lighting as the backbone of a vast sensory network capable of coordinating a raft of functions and services: whether easing traffic congestion, better predicting where to salt before a snowstorm or, to the alarm of privacy advocates, picking up on suspicious behavior on a busy street corner.
Cities worldwide are expected to replace 50 million aging fixtures with LEDs over the next three years, with roughly half of those in Europe. Some are mainly interested in switching from outmoded technologies to one that uses less energy and can last for decades. But many others want to take full advantage of the LED’s electronics, which are more conducive to wireless communication than other types of lighting.
Det här är en mycket viktig utveckling och det är roligt att se att Köpenhamn ligger i täten på det här området, som kommer att skapa många nya arbetstillfällen och en bättre stad.
Pressklipp:
[tags]Köpenhamn, Bovänliga städer, LED-närverk [/tags]
Människan bakom Köpenhamns utveckling heter Jan Gehl, om du vill veta lite mer om människovänliga städer Lennart, så är Jan Gehl och hans idéer du ska studera.
Numera, sen han blev pensionär så har professorn startat Gehl Architects tillsammans med en f.d. elev, eller flera.
Christer: Intressant, tack, kände inte till det!