Push-information till min sons dator, när jag körde honom till flygplatsen i morse.
Först kom Internet och sen kom Webben, världen knöts samman och information från världens alla hörn blev plötsligt tillgänglig direkt på datorn. Som satt på ett skrivbord någonstans i lägenheten eller villan.
Vi kunde utföra bankärenden, läsa tidningar från världens alla hörn, köpa biljetter till Thailand eller en skidsemester till Funäsdalen, mejla till vänner på Island och släktingar i Skövde, Googla på allt från en grodmansutrustning till mamma och en ny ångvält till farmor när den gamla hade rostat igen, hitta gamla skolkompisar på Facebook, köpa grejer på Blocket och lyssna på musik på Spotify. Det här var nytt men det var inte omtumlande. Det gav oss ny information men det förändrade inte våra liv
Revolutionen kom inte med den stationära datorn, den kom med mobilen och med den nya Push-teknologin. Till skillnad från Pull-teknologin som var grunden till webben och pappas tvivelaktiga surfande på familjens dator på den stationära webben sent på kvällen.
I Pull-modellen så måste vi själva säga till datorn vad vi vill ha. Vi måste Google, skriva in söktermer, eller skriva in URL:et till banken eller www.aftonbladet.
Men i Push-modellen så är det vår lilla mobil som på egen hand pushar information till oss.
Som flyginformationen på bilden ovan som kom plingande till min äldste sons mobil när jag körde honom till flygplatsen för vidare befordran till Seattle. Det bara sa pling och där dök plötsligt informationen upp direkt i hans mobil, helt oombedd. Google Plus hade massavlyssnat hans mejl och kollat med trafiken till flygplatsen och givit honom den information han behövde för att hinna till flyget i tid.
Chris Dixon, som ‘är medlem av riskkapitalföretaget Andreessen Horowitz i Menlo Park här i Silicon Valley, skriver på sin blogg om skillnaden mellan Pull och Push och den revolution som Push-teknologin innebär: Two eras of the internet: pull and push
Pull is when you are seeking information, usually an answer to a question. You want to know the closing time of a restaurant, the description of a hotel where you are thinking about staying, the details of an historical event you heard about, etc. You go to your computer and pull the information. The killer app for pulling information was Google.
Search grew exponentially in its heyday (roughly, the decade of the 2000s) because it benefited from a positive feedback loop between the supply of and the demand for information. As search demand grew, websites developed content to meet that demand, ……
Push is when you are using the internet in a more passive way and content comes to you. The killer app for push is social networks, the most popular being Facebook. Information is pushed from user to user via likes, shares, tweets, etc. People tend to push things they find funny, interesting, moving, outrageous, etc which usually means they push media: articles, videos, lists, gifs, photos, etc.
Det här är en mycket bra och viktig artikel som pekar framåt mot en tid när våra mobiler kommer att få allt större inflytande över våra liv. Mobilerna kommer att varna oss när vi äter för mycket, går för litet, när det är extrapris på filmjölk och rabarber på IKA, om ett nytt spännande teveprogram om motbjudande Hollywoodfruar, om ännu en intervju med Camilla Läckberg osv ad infinitum.
Men det viktigaste är att Pushmodellen håller på att vända upp och ner på IT-industrin här i Silicon Valley och i Sverige och resten av världen. För nu gäller det inte längre att göra det så enkelt för oss som möjligt att hitta information om moderiktiga jeans och gamla flammor. Nu gäller det att kunna programmera in all information om oss och våra vanor från datormolnen in i mobilen. Dvs den massavlyssnade Big Data-informationen om oss som ligger och skvalpar där uppe i datormolnen.
Och sen ge oss pågående information under dagen. Allt som vi vill veta kommer att komma till oss i mobilen. Det är en veritabel revolution som kommer att förändra oss lika mycket som det kommer att förändra samhället.
Är det här en positiv eller negativ utveckling? Jag tror att det är fel fråga. Det här är utvecklingen helt enkelt. Den är värdeneutral. Inom hälso- och sjukvården kommer den att rädda liv, genom att tipsa oss om att när vi inte lever sunda liv, samtidigt som vi kommer att översköljas av konsumtionserbjudanden. Push-teknologin kommer att förändra våra liv på ett fundamentalt sätt.
Det här är en mycket bra artikel som jag rekommenderar. Läs den.
Pressklipp:
DN