Politik

Vaddå flygsäkerhet? Med automatkarbin och ammunition på det amerikanska inrikesflyget

security screening at denver airport

Alla som har flugit i USA vet att man måste ta av sig sitt bälte, sina skor, ta upp sin plånbok och nycklar ut fickorna, och sin bärbara dator ur ryggsäcken. Och sen röntgas man in på bara livet. Det här systemet, som infördes efter terrorangreppen 2001 har länge ansetts ha lika många hål som en schweizerost.

Men den amerikanska flygsäkerhetsorganisationen Transportation Security Administration, som sköter hela ruljansen med lågavlönad personal, har vägrat att ändra på gällande regler. Som nyligen med presidentens Secret Service, så är supermakten USA ofta ungefär lika effektiv som Jönssonligan. Fast betydligt mindre underhållande.

Det visar sig nämligen att när man väl har passerat genom spärrarna så finns det bakdörrar in till det “slutna” område som ska vara omöjligt att ta sig in på utan att kroppsvisiteras. Ingen har nämligen brytt sig om att kolla de flygplatsanställda som har fri tillgång till dessa bakdörrar. Det skulle bli för krångligt, kosta för mycket. Så man har vänt ett blint öga till vad som mest liknar en gigantisk schweizerost.

Vilket nu har utnyttjats av vapensmugglare som med hjälp av en flygplatsanställ i Atlanta har smugglat minst en automatkarbin, 150 andra vapen plus ammunition på flygplan från Atlanta till New York.

Det har bara varit att tuta och köra. Man ansåg att det var säkrare och betydligt snabbare än att köra bil hela vägen upp från Atlanta till New York.

Joe Sharkey skriver i New York Times: Gun Smuggling on Plane Reveals Security Oversight

At the center of the case is a former Delta Air Lines worker charged with smuggling 153 firearms, including an AK-47 assault weapon, on 17 Delta flights between Atlanta and New York from May 8 to Dec. 10.

After passing through the regular airport security checkpoints, the suspect received the guns from an accomplice, a Delta baggage handler who had easy access to secure areas of the airport and was able to carry firearms into the terminal, Mr. Thompson said.

“My jaw dropped on this one,” said Anthony C. Roman, a security consultant. “It strips away the security facade that’s been in place since 2002 and painfully exposes the major deficiencies that many security professionals have been trying to bring to the forefront since 9/11,” he said. He and others have been concerned that workers with access to secure airport areas are not as closely screened as passengers are at the checkpoints.

Nu vet alltså hela världen att allt som behövs är att muta en av de tusentals lågavlönade flygplatsanställda med tillgång till det slutna områdena kring gaterna så kan man flyga nog med vapen och ammunition för att utrusta flera bataljoner.

Ingen har minsta aning om hur många andra vapensmugglare och andra helylleamerikaner som har utnyttjat den här luftbron.

Jämfört med de inkompetenta amerikanska flygplatsorganisationen så framstår Jönssonligan som genier. Alla de här osäkrade bakdörrarna in till säkerhetsområdena på hundratals amerikanska flygplatser kan aldrig göra säkra. Hela systemet måste byggas om med metalldetektorer vid själva gaterna. Men det skulle kosta miljardbelopp.

Men är man inkompetent så går det sm det går.

Efter som jag ska upp och flyga om ett par veckor så är det här avsläjandet ingenting som jag är speciellt road över.