Politik

Consumer Electronics Show och självstyrande bilar

Den pågående Consumer Electronics Show i Las Vegas med närmare 140 000 besökare är världens största elektroniska prylmässa. I år handlar den till stor utsträckning om Sakernas Internet och om självstyrande bilar. Sakernas Internet är något som jag själv kommer att börja jobba med i år. Så mer om det senare.

Vurmen för självstyrande bilar startades av Google, som dock misslyckades med sitt första projekt och nu får nöja sig med en betydligt mindre och mer begränsad satsning som mest ser ut som en golfkärra.

Orsaken är att det visade sig att Google inte ville satsa de resurser som skulle ha behövts för att bygga en förarlös bil som klarar de extrema s.k. “edge conditions” med mörker och snö som finns i bl.a. Skandinavien och Kanada.

Detsamma gäller för de bilfabrikanter som nu visar upp sina allt mer automatiserade bilar på Consumer Electronics Show i Las Vegas, som Molly Wood skriver om i New York Times:CES 2015. CES: Visions of Cars on Autopilot

There has been speculation that if all cars become self-driving, many fewer cars would actually be required. So while Mercedes-Benz focused primarily on creating luxurious private spaces in self-driving cars, Ford discussed urban programs where many drivers could share electric cars or even the self-driving cars of the future. But Mr. Fields brushed off concerns that the push toward autonomous cars would cannibalize the car business over all.

….

This year’s International CES displayed an almost relentless focus on making cars smarter and more connected. Gary Shapiro, chief executive of the Consumer Electronics Association, the trade group that puts on the event, said 10 automakers were exhibiting or presenting at the show in some way, including Audi, Volkswagen, Toyota, General Motors and BMW.

And tech companies of all sizes were rushing to get in on the high-tech car trend.

Chanserna att vi kommer att få se en förarlös bil på vägarna under de närmaste tio åren är tyvärr mycket små. Eftersom det behövs en infrastruktur med sensor inbyggda i vägbanan som helt enkelt inte finns än. Och som kommer att kosta miljardbelopp.

Men mer automatiserade bilar kommer utan tvekan, och även dom kommer att rädda liv. Vilket var orsaken till att Googles Sebastian Thrun skapade de första förarlösa bilen, som en hyllning till sin barndomsvän som miste livet i en bilolycka i Tyskland.

Pressklipp:
Corren, SvD

2 thoughts on “Consumer Electronics Show och självstyrande bilar

  1. Per K

    “edge conditions”
    Kan fördröja införandet av förarlösabilar – men knappast inhibera dem.

    “Chanserna att vi kommer att få se en förarlös bil på vägarna under de närmaste tio åren är tyvärr mycket små. Eftersom det behövs en infrastruktur med sensor inbyggda i vägbanan som helt enkelt inte finns än. Och som kommer att kosta miljardbelopp.”
    Miljardbelopp känns i sammanhanget som futtiga pengar jmf med vad man sparar på en ökad trp.kapacitet, systematiskt säkerhetsarbete och färre olyckor?!

    Har väldigt svårt att se att vi inte ganska snart kommer att hamna i en värld där förarlösa taxibilar är normen – åtminstone i storstäder och på de dyraste trafiklederna – därefter blir det snart svårt att motivera privata bilar!

    1. Lennart

      Per K: Tack för din kommentar och jag hoppas att du har rätt. Och på sikt håller jag med dig. Precis som piloterna så kommer också bilförarna att i tid ersättas av autopiloter. Men problemen har visat sig svårare att överbrygga än man hade trott. Speciellt i dåligt väder och med trafikljus som plötsligt inte fungerar osv. Det är i varje fall vad Google upptäckte och det var orsaken till att man trappade ner på sina ambitioner. Men även om man bara bygger in sensorer som kan upptäcka närliggande bilar så kommer det att bli ett stort plus.

Comments are closed.