Allt handlar om användbarhet. Och de allt populärare chatapparna med namn som WeChat, SnapChat, Instagram, Line, Kakaotalk, WhatsApp, Kik messenger osv, är de hetaste apparna som finns idag på den mobila webben.
Jag använder själv WeChat för att hålla kontakt med min dotter i Beijing och med mina barn i USA. Ingenting är enklare. Man tar en bild, en kortare video, en ljudsnutt, eller också så textar man, och på några sekunder har man fått kontakt. En bild på turboproppen på SeaTac-flygplatsen i Seattle ger en ögonblicksbild som är svår att kommunicera med ord.
Jag har själv börjat använda Instagram för att mobilblogga.
Mike Isaac och Michael J. de la Merced skriver i New York Times om hur chatapparna blir allt populärare och hur de nu lägger till betaltjänster och förvandlas till “plattformar” som kommer att hota etablerade aktörer på den mobila bloggen: Why Apps for Messaging Are Trending
The initial appeal of the apps is simple. They are faster to use than email, and they generally allow you to send text, links, video and photos to friends more cheaply than traditional texting services offered by wireless carriers like Verizon or AT&T.
The uses are multiplying, though. On the app KakaoTalk, for example, people can discover other new smartphone apps and share them with their friends. On Snapchat, users can send money to one another inside the app. And Line, a messaging app popular in Japan, lets people pay for things at brick-and-mortar retail stores using Line Pay, the company’s payments service.
Soon, media outlets like ESPN, Vice and CNN will be publishing original content directly to a new editorial section in Snapchat, according to people familiar with the matter who spoke on condition of anonymity because they were not authorized to speak publicly.
Den här utvecklingen har varit på gång i något år och vad som gör den så viktig är att de här apparna används globalt. Mellan människor på olika kontinenter.
Globaliseringens kitt om man så vill.