Politik

Innovation och startupföretag, allt handlar om att rekrytera användare

Berlin Startup Tour

Innovation och startupföretag handlar om att skapa något som folk vill ha. Om att göra något enkelt som tidigare har varit svårt för att inte säga onmöjligt. Som Steve Chen, Chad Hurley och Jawed Karim som ville göra det lätt att dela på videosnuttar. Det var i det närmaste omöjligt och de kom på en lösning som gjorde det busenkelt. Lösningen hette YouTube och är idag världsberömd.

Eller som Drew Houston och Arash Ferdow som ville göra det lätt att dela filer och skapade DropBox.

Man börjar med en ide och använder sedan den s.k. agila systemutvecklingen för att skriva ihop en s.k. Minimum Viable Product (MVP) något man idag vanligtvis kan göra på några veckor.

Men sen, som Som Sam Altman skriver på sin blogg, så handlar allt att få sin MVP i händerna på användare för att se om dom verkligen gillar produten: Startup advice, briefly Figure out a way to get your product in front of users. Start manually Start manually

Listen to what your users tell you, improve your product, and then listen again. Keep doing this until you’ve made something some users love (one of the many brilliant Paul Buchheit observations is that it’s better to build something a small number of users love than something a lot of users like). Don’t deceive yourself about whether or not your users actually love your product.

Keep your burn rate very low until you’re sure you’ve built something people love. The easiest way to do this is hire slowly.

Och allt hänger nu på att lyssna på kunderna. Här i ett nötskal har vi dagens startupmodell.

Tidigare använde man den s.k. vattenfallsprocessen som kunde ta ett år eller längre. Och under en så lång tid så förändrades samhället och nya produkter och teknologier dök upp på marknaden.

I dag går allt med en svindlande hastighet och allt hänger på om man kan få människor att prova ens app. Och i dagens mediebrus så är det ofta svårare än man skulle tro.