Politik

Foursquare, Nextdoor, stekt falukorv och USA:s nya heta lokala sociala mobilapp

När jag var liten så hade man vanligtvis två tidningar. En rikstidning som i vårt fall var Svenskan och sen en tunn och anemisk lokaltidning, som var Uppsala Nya Tidning för Uppsala. Och sen satt hela familjen vid det lilla rangliga köksbordet och stänkte äggula, ost, mjölkskvättar och stekt falukorv på tidningssidorna tills pappa slog näven i bordet och skrek, “jävlar vad är det här för nån ordning egentligen? Det är ju bara falukorv över hela ledarsidan”! Och sen stormade han ut för att läsa ledaren på sjukhuset där han jobbade som överläkare.

Men när han kom fram så blev det bara värre när sköterskorna frågade “ursäkta med vet docenten att han har falukorv på rocken?”

Så länge som någon kan minnas så har startupföretag försökt att satsa på lokala webbsajter med s.k. hyperlokala nyheter och misslyckats.

Inte ens USA:s tidigare så heta Foursquare har lyckats med lokala tjänster.

Men nu har San Franciscobaserade Nextdoor som grundades så tidigt som 2010 lyckats få hela $210 miljoner i riskkapital och är på väg att bli ett miljardföretag just genom att satsa på lokala sociala nätverk.

Mike Isaak skriver i New York Times: Nextdoor Social Network Digs Deep Into Neighborhoods

Investors think Nextdoor is on to something. The company will announce on Wednesday that it has raised $110 million in venture capital from investors like Redpoint Ventures and Insight Venture Partners. The new investment values the three-and-a-half-year-old start-up at about $1.1 billion, putting the company among the sharply rising number of tech start-ups with 10-figure valuations.

The investors seem to believe that there is more money to be had in small — neighborhood-size — communities. Many Internet companies, including AOL, Google and Foursquare, have already homed in on this market, with mixed success. Mr. Tolia and Sarah Leary, the founders of Nextdoor, believe they have found the answer.

In short, it is all about community. Nextdoor has slowly built a network of more than 53,000 microcommunities across the United States, all based on local neighborhood boundaries. Nextdoor restricts communication to only those people who live close to one another; users are required to verify their identity and home address upon signing up.

Nu tror jag själv att framgången mest beror på det överhettade investeringsklimatet än något annat, men vem kan argumentera med framgång?

Kanske något för någon svensk IT-entreprenör att kopiera?